Pojkväns problem
20.10.2022
Jag vill bli ihop med någon har frågat denna frågan förr. Men för mig är det svårt att bli ihop med någon för har varit singel hela livet och det är inte kul att höra/veta att alla andra har varit ihop med någon renn 4 gånger. Men ja tror inte att jag skrev… Maskrosen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.10.2022
Hej,
Jag skall börja med att konstatera att det inte är någontig konstigt alls med att man inte har varit tillsammans med någon i din ålder. Det kanske känns som att "alla andra" har det, men sist och slutligen är det nog ganska få som skulle ha haft någonting speciellt allvarligt ännu i den ålder där du är nu. Och det är ju ingen poäng i att ha ett förhållande eller vara ihop med någon "bara för att vara det", utan meningen är ju att det skall vara en person som man tycker om och som tycker om en tillbaka.
Så det bästa sättet att närma sig det skulle vara att helt enkelt försöka lära känna personen som du är intresserad av. Ibland märker man att personen är ännu mer underbar än man hade trott, och ibland är det precis tvärtom - att man märker att personen var någon helt annan i verkligheten än man hade trott. Men det är ingenting man kan veta innan man lär känna varandra. Så börja med att försöka hänga på samma ställe så att ni ser varandra, och sedan försöker du tala med personen. Ganska snabbt märker du antagligen om personen är "öppen" för att ha kontakt med dig eller om hen drar sig undan, och då vet du mer om huruvida du skall fortsätta försöka eller om du skall se dig om efter någon annan istället.
Jag förstår definitivt att det känns som ett stort steg att "avslöja sina känslor", men det behöver du inte heller göra riktigt så drastiskt. Börja med att ni bygger upp en kontakt och sedan tar du det stegvis. Förhoppningsvis har personen vid det laget fått upp ögonen för dig så att hen möter dig halvvägs och då behöver du inte själv göra allting :)
Lycka till!
Tessi