Present
31.01.2015
Hej Decibel
Jag har på G med en tjej som fyller år snart och jag skulle jätte gärna köpa en liten present åt henne. Och här kommer frågan: Vad är en passlig present åt en 14 årig tjej.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.02.2015
Hej!
Oj vad rolig fråga! Vi ska brain-storma lite sådär om tjejer på 14 i allmänhet - men det är ju du som känner henne och som kan veta vad just HON tycker om. För det är hela poängen med födelsedagspresenter: ju personligare desto bättre. Och med personliga menar vi enligt hennes personlighet. Så visst kunde ett presentkort till en smyckesaffär vara fint, eller en biobiljett eller pizzakupong eller liknande. Men vi gissar att är hon en vanligt 14-årig tjej, så vinner du massor av poäng på att göra något romantiskt av det! Så gör någon klassiker, som tex:
- en fotoram med ett foto på er två tillsammans
- en spellista på Spotify med "era" låtar, romantiska låtar eller låtar som får dig att tänka på henne
- blommor! Gärna med ett kort eller något som hon kan spara som minne. Eller jordgubbar nu mitt i vintern (jo, finns typ spanska på större varuhus).
- gosedjur, men tex som en nyckelring eller föreställande något som hänvisar till något personligt. Typ att hon sagt att hon skulle vilja ha en delfin som tatuering på ryggen, då köper du en mjukis-delfin. Eller att hennes gulliga uppnäsa ser ut som nosen på en kattunge... Personligt var nyckelordet!
- Något som påminner om dagen då ni blev ihop/träffades. Typ samma limsa som hon drack då, eller samma godis som hon åt. Alternativt något hon gillar, som tex en hel stor låda med hennes favoritgodis i.
- en upplevelse kan också vara bra, som vinter-picnic ute på en brygga med sittunderlag och varm kakao, deala med kompisarna om en snöscoter-utflykt - eller tvärtom, en roadtrip till Tropiclandia i Vasa... Använd fantasin!
Är det så att hon är annorlunda än den breda massan på något sätt, tex är goth, väldigt sportig eller verkligen ääälskar böcker, så kan du försöka anpassa enligt det. Gillar hon tex vampyrer och skräck, så täck lådan med godis med huggtänder, fejkblod (målarfärg) och fladdermöss.
Fick du några idéer? Hälsa grattis från oss också (om du vill ;) )
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna