privat
13.04.2015
jag gillar en tjej som går i min klass men hon brukar gå till mig bara när hon behöver hjälp med någon uppgift. förut jag berättade att jag gillar henne men hon sa att hon inte är intresserat av män... men då innan 3 eller 4 månader eller kanske mer blev hon dumpad av hennes pojkvän. jag har gillat henne i 2 år och tills nu är hon den ända jag tänker på dag som natt. vet inte vad jag ska göra nu? när jag skriver till henne brukar hon inte svara t.ex. på facebook.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.04.2015
Hej!
Kanske finns det inget så sorgligt här i världen än obesvarade känslor. Den känslan är sin alldeles egna kategori av smärta. Men samtidigt är den - tyvärr - lika obligatorisk i kärlekslivet som den fullkomliga lyckan är när känslorna är besvarade. Kärlek är både nattsvart och bländande ljus och alla nyanser däremellan. Men utan mörker kan man inte förstå ljuset. Det låter så wannabe-poetiskt, men så är det. Utan att ha varit olycklig någon gång man man inte fullt uppskatta det när man är lycklig. Det ljuva med kärleken är dock att den är föränderlig. Det är som i naturen, det är inte exakt lika ljust/mörkt hela tiden. Dels rör jorden (tiden) på sig, dels spelar skuggor och moln över marken, vind blåser bort moln osv (människor). Things change. Är det mörkt just nu, så kan vi lova på heder och samvete att det inte kommer att vara det för alltid. Visst, förändringen är inte lika regelbunden som solens färd över himlavalvet, men ingen natt varar för evigt!
Så okej, hon kanske inte gillar dig. Kanske inte alls, kanske inte just nu, kanske inte på rätt sätt. Då är det så - och onödigt att stånga huvudet blodigt mot väggen för det. Du kunde inte ha gjort något mer åt saken än vad du redan gjort, så på det viset kan du känna dig lugn. Du gav det en ärlig chans, och då kan du inte annat än att släppa och gå vidare. För att fortsätta hoppas är bara att fortsätta plåga dig själv. Hon visar tydligt vad hon vill genom att inte svara åt dig tex på fb. Så mata inte ditt eget hopp, var snäll med dig själv istället.
Läs mer tips på hur man kan komma över någon på våra sidor om att Göra slut.
Stor kram!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott