problem....
30.12.2014
Hej. Jag är en pojke på 16 år och jag behöver hjälp. Jag har runkat (och kommit) varenda dag i fyra år minst en gång per dag och det har aldrig varit något fel med det...förän nu. Jag har blivit ihop med en flicka som jag älskar så otroligt mycket och vi har börjat ha sex. Problemet är att jag är beroende av att ha orgasm. Och om jag inte får mitt beroende mättat så blir jag ledsen,arg och våldsam. Och jag är jätte rädd att jag ska göra nått emot hennes vilja bara för att hon inte vill ha sex ibland. Och jag har försökt sluta att ha orgasmer, men för varje dag som går så blir jag bara mer sugen enda tills jag runkar. Jag vill sluta med detta idiotiska beteende, Men ja kan inte. en annan sak är att då vi har sex så kan jag inte komma av att bara ha sex. Jag kan ge henne flera orgasmer utan att komma själv å he e int något trevligt. Jag vet inte vad ja ska gjöra och jag behöver hjälp för Jag är livrädd att skada henne. hjälp! tb

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.12.2014
Hejsan, va bra att du tog kontakt hit. Vi ska kolla med en av våra sexualrådgivare som säkert kan ge dig ett bra svar. Hoppas du orkar vänta lite till det kommer här under så fort vi får det.
Kram från ungdomsinformatören Sanna
Hej.
För det första måste jag säga att jag tycker att det är jättebra att du tar kontakt och ber om hjälp då det känns jobbigt. Du skriver att du är rädd att du skall göra din flickvän illa eftersom, och att du blir frustrerad och arg om du inte får orgasm tillräckligt ofta. Men jag tror att det att du vet om denhär "risken" gör att du inte skulle gå så långt som att göra henne illa. Det att du är medveten om att det finns ett problem så gör liksom att halva problemet redan är löst.
Nu är det så att i nästan alla förhållanden så har den ena parten en större sexualdrift, d.v.s. starkare sexuella behov än den andra. I vissa förhållanden visar sig denna skillnad först då man varit tillsasmmans ett tag, medan det i andra förhållanden är så redan från början. Vissa behöver - precis som du - sex/orgasm varje dag, medan det för andra räcker med några gånger i veckan eller månaden. Vi är alla olika helt enkelt och det enda man kan säga om det är att allting är normalt. Du är helt normal som vill ha sex varje dag - men din flickvän är också helt normal som inte vill det.
Många upplever precis som du att nu dfå du är i ett förhållande där du har sex så borde man sluta runka. Men det tycker jag inte alls att du skall göra! Att fortsätta ha sex på egen hand för att garantera att du får ditt behov tillfredsställt är ju det bästa du kan göra. Jag vill påstå att de allre flesta människor som lever i parförhållanden har sex på egen hand då och då, ibland just därför att man har olika sexuella behov med sin partner men ibland därför att masturbationen fyller ett annat behov än sex med partnern - man kanske vill ha en skön stund fört sig själv, ensam med sina fantasier helt enkelt.
Så till problemet med att du inte får orgasm då ni har sex. Är det alltså så att du inte kan få orgasm alls tillsammans med henne eller tar det bara lång tid? Jag misstänker att det beror på att du blir stressad och har svårt att slappna av - det brukar vara den vanligaste orsaken. Speciellt med tanke på att du inte har några problem med att komma på egen hand. Jag tror att det kommer att lösa sig av sig själv bara du tar det lugnt och inte ställer så högra krav på dig själv.
Det jag nu tycker att du skall göra är att slapn av och acceptera att du och din flickvän just nu, i detta skede av livet (det kan ändra) har olika sexuella behov. Njut av att ha sex med henne då hon är sugen - och då hon inte är det så får du njuta av att ha sex på egen hand med hjälp av dina egna fantasier. Bara för att man har ett förhållande betyder inte att man måste eller skall sluta masturbera, och det är fullständigt onödigt att skämmas över att man masturberar eftersom de allra flesta gör det.  Som jag tidigare skrev så tror jag att problemet med att du inte får orgasm tillsammans med henne kommer att lösa sig av sig själv - speciellt om du vet att du i "nödfall" kan runka - d.v.s. minska pressen på att du måste få orgasm då ni ligger med varann. Följ med situationen och om den inte löser sig så får du ta kontakt pånytt.
Ta det lugnt och njut av varann!
Nyårskramar!
Tessi