Problem?
13.05.2015
Hej, alltså nu är det så att det finns en pojke i min klass som på senare tid (tycker jag, jag vet inte, kanske vi bara har blivit bättre vänner?) har börjat visa mer "intresse" för mej. Som på de lektioner då vi sitter nära varandra så talar vi mycket mer nu än vi gjorde förr. Jag tycker inte han talar så mycket med de andra flickorna i klassen, men jag vet inte riktigt. Så nu har jag blivit lite smått förtjust i honom, vilket är problematiskt för att OM det nu skulle visa sej vara nåt på riktigt och vi skulle bli ihop, så har han rykte om sej att vara något av en "player" och eftersom vi går i samma klass och han är en av de jag talar mest med i min klass så skulle jag ju inte vilja att det ändras! Och jag har förut i lågstadiet varit ihop nog med olika och sen efter att vi gjort slut varit bra kompis med dom, så jag brukar inte ha problem med sånt. Men så var ju inget särskilt seriöst i lågstadiet heller så det skulle ju säkert bli värre nu. Om det alls blir nåt av allt, men ja...va säger ni om de? ;) Heart-Of-Gold

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Socionomstuderande praktikanten Sofia svarar
15.05.2015
Hej Heart-Of-Gold!
Knepigt det där med kärlek i klassen... Ifall det nu är det det är frågan om (från hans håll) alltså, men till det senare... Man ska se varandra varje vardag länge, kanske till och med år, ännu. Okej, nu är det ju bara två veckor kvar till sommarlovet, så det kan ju å andra sidan innebära möjligheter och risker i sig. Möjligheterna är såklart intressantare ;)
Eftersom det nu bara är 10 dagar kvar av skolan, så kanske det skulle vara det perfekta läget för att lägga in lite intensivare stötar på den här killen. Ni kanske hinner få ihop det innan skolan är slut, och sedan har ni hela långa sommaren på er mera på tumis än med hela klassen runt er hela tiden. När det strax ska bli sommarlov så brukar dessutom saker och ting lättare hända: folk är upprymda inför stundande fester och sommarlovet i sig, lite desperata ifall de haft någon plan eller dröm som de ännu borde hinna förverkliga innan alla sprids för vinden i 2,5 månader och överlag är stämningen lite mer frisläppt och äventyrlig. Vårkänslorna gör var och varannan lite extra kärlekskrank, så... Superläge att se om det inte "lossnar" något mellan dig och den här killen nu då alltså.:D
Skiter det sig, så behöver ni ju inte se mycket av varandra i sommar och i höst kan du låtsas som ingenting. Skulle det behövas kan du då skylla på "han inbillade sig", "du var fångad av den upprymda stämningen och agerade i tillfällig sinnesförvirring" eller "det där är ju uråldrigt redan". En annan risk kan ju vara att två veckor är för kort tid för att få något konkret att hända - i alla fall om du är försiktig och försöker vänta in rätt tidpunkt och annat fegt. Men kommer du så långt att du naturligt kan tex chatta med honom även utanför skoltid, så då är det bara att tuta och köra!
Det är väldigt svårt att säga något om huruvida han besvarar dina känslor eller inte. Ni kanske håller på att bli bättre kompisar, eller så kanske han redan känner något mer än bara vänskap - det kan vi inte veta. Oavsett så finns det möjligheter i båda, för det är ju ändå lite vanligare att få känslor för en kompis än för en fullkomlig främling. (Eller ja, vid-första-ögonblicket-kärlek är vanlig, men inte alls så hållbar som vänskap > kärlek). Mellan två vänner av motsatt kön där båda är hetero, ja då kommer båda att åtminstone för en kort stund i något skede tänka tanken "Skulle det här kunna bli något mer?". Och vet man redan att mant trivs ihop, har saker att tala om och gemensamma intressen och humor, är trygga ihop osv, så kanske sannolikheten att vänskapen ska utvecklas till förälskelse alltså är lite större. Det kanske bara behövs en liten puff, alltså tex att den ena börjar flirta lite mer än bara kompis-skoja, kanske får den andra att tänka på en som bra flickväns-/pojkvänsmaterial... Och som du skriver, så behöver vänskapen inte alls förstöras bara för att den ena visar tecken på att vilja något mer. Like we said, just nu är ett superläge att testa!
Bry dig dock inte om hans eventuella rykte som player. Killar brukar få player-stämpel i pannan av tre orsaker: avundsjuka (tex att tjejer och killar är avundsjuka för att han är snygg, charmig, omtyckt och får uppmärksamhet), rädsla (för att han inte ska mena allvar eller att man inte ska duga åt honom så att han snabbt dumpar en) eller att han helt enkelt betett sig som en player förr. Den allmänna betydelsen av player torde vara en kille som lockar tjejer att tro att han är intresserad av dem, men så utnyttjar han dem och sedan dumpar dem, eller så ville han ändå inte ha dem när han väl fått dem på kroken. Det är de här killarna som skryter över sina erövringar, som försöker få folk i säng genom att låtsas kärlek och som tror att de är guds gåva till kvinnorna.
Men många killar kanske alltså inte alls menar detsamma som tjejerna TROR att han menar, tex att han hela tiden bara vill vara kompis, men kanske har ett charmigt sätt, och det är tjejen som tror att han vill något mer - för att hon vill eller börjar vilja ha något mer - och så blir hon besviken när det inte alls var så. En del (både killar och tjejer) flirtar nog faktiskt - åtminstone uppfattas deras sätt så av mottagaren - utan att de ändå menar det som ett verkligt försök. De är bara flirtiga till naturen, eller har en annan uppfattning om vad som menas med flirt (tex tycker inte att det är flirt att låna sin jacka åt en frysande, bara god uppfostran, eller tycker att man flirtar först när man själv menar något med det - finns många versioner här). Och till sist: även en player kan ändra sig. Kanske inte så sannolikt om han i själ och hjärta har en rutten inställning till tjejer, men är han bara en kille med flyt på kärleksfronten, så kanske han också en vacker dag finner sig helt tillfreds i ett långt och stadigt förhållande med kvinnan i hans liv? Alla är väl värda en andra chans?
Så varför inte ge honom en chans? Nu, redan idag - du hinner kanske ännu innan helgen ;) Vi håller tummarna för dig!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och praktikanten Sofia