Problem
24.10.2023
Hej decibel! Jag har ett problem. Jag har blivit kär i en kille. Han är en bra vän till mig och han är snäll, rolig och söt. Problemet är att min bästa vän gillar honom. Alltså hon är kär i honom. Vad ska jag göra? Jag vill inte att vår vänskap ska förstöras. Tänk om det blir något mellan mig och honom. Har ni tips? Hejhallådär
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.10.2023
Hej!
Oj vad besvärligt det här låter. Men du är långt ifrån den första som har det här problemet och du kommer inte vara den sista. Det är inte ovanligt att två människor gillar samma person. Det är säkert extra vanligt i er ålder när man har ganska samma människor runt omkring sig och det kanske inte finns så många killar att välja på. Då är det inte konstigt att två vänner kan bli kära i samma person.
Tror du att du kan prata med din bästa vän om saken? Kan du berätta för henne att du är kär i den här killen? Det brukar alltid vara bäst att prata om såna här saker så att det inte lämnar som en sten i hjärtat. Det är såklart ingen lätt diskussion att ta men jag tror ändå att det skulle vara bra om du kunde fråga din vän hur hon skulle känna ifall det blev något mellan dig och den här killen och ifall det är något som hon tror att hon kan komma över efter ett tag? Det är det bästa sättet för dig att få reda på vad hon känner och då vet du lite bättre hur du ska gå vidare med den här killen.
Om din bästa vän berättade att hon inte skulle kunna förlåta ifall ni blev tillsammans så måste du helt enkelt fundera för dig själv ifall den här killen är värd att riskera er vänskap över. Tyvärr finns det inga lätta knep för att slippa undan i ett sånt här läge.
Jag förstår att det här är en jättesvår situation och det finns egentligen inget rätt eller fel svar utan det är upp till dig att bestämma hur du gör och vem du vill satsa på. Men för att kunna ta ett så bra beslut som möjligt så måste du nog först tala med din vän och försöka vara ärlig med henne om vad du tänker och känner.
Jag tror nog att ni kan ta er genom det här även om det kanske blir lite stelt till en början. Det är som sagt inte ovanligt att man gillar samma person som sin vän, det kan ju också betyda att ni är väldigt lika och det är ju absolut ingen dålig sak. Såna här saker brukar ofta lösa sig till sist även om det kan komma en tid när det känns väldigt tungt och hopplöst. Det viktigaste är att du pratar med din vän och att du berättar för henne hur viktig hon är för dig trots att ni just nu är kära i samma kille. Det är bra att hon får veta att hennes känslor är viktiga för dig och att du bryr dig om henne och lyssnar på henne.
Tyvärr har jag inte bättre tips än så att komma med just nu. Försök i första hand att tala med din vän och ta det sedan därifrån. Du får gärna skriva hit på nytt ifall problemet inte löser sig så kan vi fundera vidare tillsammans när du vet lite mer om vad din kompis tänker och känner.
Kram,
Rosanna