Problem
27.10.2023
Skriver i hemliga för har pratat med vänne rom detta så dom vet nog vem det är om dom ser, hoppas det är okej ..
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
07.11.2023
Hej,
Tack för din fråga. Eftersom du skrivit din fråga i hemliga rutan, kan jag tyvärr inte ta ställning till allting du skriver där, men jag ska försöka mitt bästa att ge dig ett svar.
Jag råder dig att fundera vad du själv tycker och tänker i den här situationen i stället för att lyssna på vad din kompis anser att skulle vara bra. Det går inte att veta på förhand hur det kommer att bli då man blir ihop med någon. Man kan alltid spekulera hur det kanske kunde se ut, men ingen av oss kan se in i framtiden och veta med säkerhet vad som väntar. Det kan ju också vara så att hans beteende ändras om ni blir tillsammans och att han inte känner likadan tvång och press från sina kompisar att göra sådant som han inte tycker om. Jag råder dig att diskutera med den killen du är intresserad av och försöka få klarhet i varför han beter sig som han gör – är det för att han själv tycker om det eller för att alla andra gör det? Blir det något mera än bara vänskap mellan er hoppas att du kunde vara ärlig och tala om för honom vad som hänt dig i tidigare förhållanden. Det är alltid värt att spela med öppna kort, så att man kan förstå varandra bättre.
Det som hänt dig i tidigare förhållanden behöver inte automatiskt upprepas, men det är bra att diskutera igenom saken tillsammans så att ni båda vet hur ni känner kring det. Då får du reda på ifall ni har likadan syn på det eller om ni ser på saken helt olika. Genom den diskussionen får du mera information om hur han ser på saken, kanske du då har lättare att göra ett beslut om vad du vill göra eller hur du ska tänka. Det går alltid att lära känna varandra bättre och sedan fundera ifall det här är en person som du vill bli ihop med. Ni behöver inte ha bråttom med att bli ihop, utan ni kan i lugn och ro lära känna varandra bättre genom att hänga i samma grupp eller alternativt tillsammans på tumanhand.
Viktigaste här är att du gör ett beslut utgående ifrån vad DU vill göra, inte utgående ifrån vad din kompis vill eller önskar. Prioritera dig själv och ändra inte på dina principer för någon annans skull, det är inte värt det. Vad bra att du diskuterat igenom det här med dina kompisar, det hoppas jag att du fortsätter med.
Ta hand om dig <3
Kram, Lila