Problem med att tycka om nogon
24.11.2023
Hej
JAg vet inte direkt hur det känns att tycka om nogon direkt. Jag tror jag har en crush på 2 pojkar men jag vet inte riktigt. Vi kan kalla första pojken (H) och andra (K).
Jag har alldig riktigt fått känslan att jag tycker om (K) men jag märker att jag söker var han är hela tiden i skolan och jag ksk kollar på honnom ganska mycket för att jag själv tycker att han är gullig. Jag har som pratat med honnom 2 gånger sedan skolan började och jag har som haft tanken att jag tycker om honnom men jag vet int. (H) har jag aldrig träffat irl (vi möttes på snap) han bor i Helsingfors trakten och vi har pratat i lite över ett år. Med honnom så tror jag att jag tycker faktiskt om honnom men med att jag har aldrig träffat honnom så vet jag int. Jag brukar prata med honnom på kvällarna ibland men det är mest ensidigt. Han sägar att han älskar mig och jag säger det tillbaka men med att jag sldig har träffat honnom tror jag att han bara använder mig. Han får mig faktiskt att må bra men det varar inte länge men samma gång känns det som jag är otrogen på honnom med att jag har den här andra "crushen" men jag är inte ens ihop med honnom. Jag skulle älska att lära känna (K) mera men jag vågar inte fråga hans snap mest fall om han tror jag e nogon wierdo för att han är motsatsen till mig (golden retriever till en svart katt typ) medan jag har dihe tankarna så tror jag att jag mår sämre mentalt för jag kan inte lista ut nogonting.
Villken hjälp som helst skulle vara tacksam.
Bummbibjörnen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
14.12.2023
Hej!
Det låter som att du har en hel del spännande på gång i ditt liv men det är ju såklart synd att det har blivit så jobbigt och förvirrande att din mentala hälsa försämrats.
Både H och K låter ju som intressanta personer men det skulle ju såklart vara bra ifall du kunde bestämma dig för vem av dem du ska satsa på. Det är absolut inget fel med att ha lite på g med fler än en person, så länge ett förhållande inte är seriöst och båda kommit överens om att vara varandra trogna är det inget fel med att “spela på fältet” så att säga. Du vill ju hitta en person som är rätt för dig. Då måste man först lära känna människor innan man bestämmer sig för vem man ska satsa mer seriöst på. Det är dock viktigt att man inte låter det gå för långt med fler än en person på samma gång eftersom det ökar chanserna för att någon blir sårad.
Kan du först och främst försöka prata med H eftersom det är honom du har mest kontakt med i nuläget? Känner du att du kan fråga honom vad han har för tankar och känslor om dig, er relation och framtiden? Det skulle ju vara bra om du fick lite mer klarhet i hur läget är mellan er så att du inte behöver vara osäker ifall han “använder dig” eller inte. “Älska” är ju ett ganska stort ord men det tappar sin betydelse om du är osäker på ifall han verkligen menar det. Om du känner dig lite misstänksam kan du be honom berätta varför han älskar dig och vad det är med dig som han gillar så mycket. Om han inte kan svara eller om han ger ett väldigt kort och ytligt svar behöver det inte direkt bero på att han avsiktligt använder dig men det kan i såna fall hända att han inte känner dig så värst bra och kanske inte riktigt förstår hur kärlek ska kännas och hur ett hälsosamt förhållande ska se ut. Oavsett tror jag att det är bra om ni kan tala med varandra om var ni står i er relation och hur ni känner för varandra.
Vill även påminna om hur viktigt det är att du håller dig själv trygg när du talar med människor på sociala medier eller snapchat. Speciellt om du talar med en person du aldrig träffat på riktigt. Du kan inte veta med 100% säkerhet att personen du talar med online verkligen är den som han säger att han är. Därför skulle det kanske vara bra om ni någon gång kunde ringa videosamtal så att du får se och prata med honom på riktigt.
Det låter i mina öron som att du är lite intresserad av K även om du kanske inte direkt gillar honom. Men det verkar ju som att han har något som i alla fall fångar ditt intresse. Det är kanske lite lättare att ta reda på vad han känner för dig eftersom han går i samma skola som dig. Kan du t.ex. försöka närma dig honom under skoldagen? Du kan be dina vänner vara ett stöd för dig genom att ni tillsammans går och sätter er med K och hans vänner på rasten. Försök att se honom i ögonen nu som då eftersom det är ett sätt att visa med sitt kroppsspråk att man är intresserad av någon och då kan du på samma gång försöka lägga märke till ifall han också kollar på dig. Du kan försöka prata med honom några gånger (ta hjälp av dina vänner om du behöver) och sedan när det känns bekvämt kan du fråga om du får adda honom på snapchat. Jag tror inte han kommer tycka att du är ett weirdo bara för att du frågar om hans snapchat utan jag tror istället att han kommer känna sig smickrad och tycka att du är modig som tar första steget. Det bästa sättet att ta reda på ifall man klickar bra med en person är att ta chansen och lära känna dom och då måste man ibland ta det första steget.
Jag hoppas att du hittar den personen som passar just dig bäst. Om det sedan är någon av dessa två killar eller någon helt annan återstår att se. Kom ihåg att du är bra precis som du är och att du alltid ska vara dig själv! Då kommer rätt person att hitta dig. Kom även ihåg att du alltid får be om hjälp ifall du inte mår bra. Oberoende vad som får dig att må dåligt har du alltid rätt att prata om det och få stöd. Du kan prata med t.ex. dina föräldrar, en kompis föräldrar, ett syskon, en vän, skolkuratorn, skolcoach, ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen. Du kan även vända dig till Ärligt talat-chatten där du anonymt kan chatta med professionella om det känns tungt någon dag.
Kram och lycka till!
Rosanna