Problem med flickvännen
06.06.2017
Hej. Jag och min flickvän har problem i vårt förhållande. Vi har friat i ca. 1 och ett halft år nu och de senaste veckorna har bara gått utför, hon klagar på allt jag gör och tycker jag gör allt fel, hon hatar att komma hit, så jag måste alltid åka dit när vi skall vara med varandra. Det känns som om vi inte passar ihop längre men jag tycker om henne och hon säger att hon fortfarande gillar mig när jag frågar henne. Vi talar om allt tillsammans vi brukar inte lämna något,men nu har hon börjat ändra sina åsikter angående allt vi förut talat om. Finns det något man kan göra eller är det bara att vänta och se?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.06.2017
Hej.
Förhållanden är inte alltid lätta. Man kan ha bättre perioder och sämre perioder. Ibland reder det upp sig, och ibland gör det inte det. Den stora frågan är kanske vad det är som har förändrats. Varför är hon mitt i allt så tvär? Har hon bara en dålig period eller är det någonting annat?
Ofta finns det nån underliggande anledning till att man blir grälsjuk och börjar irritera sig på varandra. Kanske det skulle vara bra om ni talade ut om saken. Om du bad henne förklara vad som är problemet, och att det känns som att ni bara grälar och hon drar sig undan. Då har hon ju möjligheten och "öppningen" för att ta upp saken till diskussion om det är ett problem hon är intresserad av att lösa.
Men ni är också i en ålder då saker kanske mer och mer börjar kännas allvarliga. Det känns som att man borde börja fatta slutgiltiga beslut ifråga om vem man vill vara tillsammans med. Kanske hon funderar över er relation och vad hon egentligen vill. Då har du två alternativ, antingen kan du berätta för henne hur du känner - att du tycker om henne och vill vara tillsammans med henne men att det inte kan fortsätta som det är just nu eftersom du inte mår bra av det. Eller också kan du försöka dra dig tillbaka och låta henne tänka efter i lugn och ro - då är det upp till henne vad hon vill göra.
Men ni har båda rätt att ha en relation där ni mår bra och känner er uppskattade, så om det just nu känns fel så kan ni antingen välja att försöka fixa det eller gå vidare var och en för sig.
Hoppas att det går bra, hur det än går <3
Kram
Tessi