Problem med kärleken
22.05.2024
Det har alltid gått dåligt för mig med kärleken, och jag mår jättedåligt över det, jag har haft flera killar men ALLTID så är det nåt som förstör eller som inte funkar. Och eftersom jag har haft många men i slutändan så vill ingen ha mig, så tänker jag typ hela tiden nu att det är nåt fel på mig och typ att de tycker jag är för tjock eller nåt likande, jag har haft problem med maten, vikten och min kropp jättelänge men ja har inte sagt det till nån, det är första gången jag säger till nån nu. Och alltid så är det jag som har blivit dumpad och lämnad efter ett förhållande längst jag har varit tillsammans me nån är två månader och ja fine om typ två killar skulle ha dumpat mig men det är som äntå sju killar som dumpat mig på endast ett år så jag vet att det är nåt fel på mig men jag vet inte vad det är, de fem första dumpade mig efter typ två veckor men de två andra gick det faktiskt lite bättre med och den ena då som jag var tillsammans med före så han gick det väldigt bra med och det kändes så bra och som att varje gång jag var med honom så bara försvann alla problem för en stund och det var nog nåt av det bästa som hänt mig och han visade mig kärlek och han försökte alltid beskriva hur mycket han älskade mig och så och jag var så otroligt kär i den här killen så det går inte ens att säga, men plötsligt en dag bara sådär så skrev han till mig på snap ”din fucking hora, vet du hur falsk du är, DET ÄR SLUT” och det var bara sådär plötsligt vi hade varit me varann dagen innan och då hade allt känts så bra men sen kom det där meddelandet så plötsligt och jag fattar inte för ja hade verkligen inte gjort någonting men han hann blocka mig innan ja han svara och vi hade inte alls nån kontakt efter det heller och jag blev väldigt sårad av det och jag bara låg och grät varenda natt för att ja mådde så dåligt men ja måste ju gå till skolan för ja hade inte sagt nåt till nån, och jag var helt deprimerad efter det en lång tid, och sen kom den senaste killen det var nåt med, han kom av en slump kan man säga för ja visste absolut inte vem det var jag hade aldrig förr sett honom men det var en dag bara så såg jag att nån hade addat mig på snap och jag visste inte vem det var så först tänkte ja bara strunta i det men så såg jag att det stod under hans namn att vi har flera gemensamma vänner på snap så då tänkte ja ba att ja addar han tillbaka och frågar vem han är, och jag gjorde det och vi började snappa och genast han skickade facepic blev jag DÖDSKÄR i honom ja har aldrig varit så kär i nån som jag var och är i han, vi fortsatte snappa och det kändes som att vi det höll på att bli nåt mellan oss jag hade den känslan och det kändes bara så rätt att snappa me han å så, han kändes verkligen som den rätta, jag har ju haft ganska många killar före han och det har aldrig känts sådär bra innan som de gjorde me han och det kändes som att vi var menade för varann, och båda var ganska blyga så ingen av oss vågade ta första steget men ja tror nog att båda visste att båda var kär i varann, jag berättade om den här killen för mina kompisar(det hade jag ALDRIG gjort tidigare) men ja gjorde det för att det kändes så bra, och mina kompisar adda han på snap och han adda tillbaka och mina kompisar sa bara typ ”han snappar ju aldrig” men med mig snappa han hela tiden alltså konstant så det va ju ett tecken på att han gilla mig, men plötsligt en dag så vågade han börja skriva så han frågade av mig vad jag hade gjort på den dagen och sen när jag skulle och sova så skrev han godnatt, och det kändes så bra men ja ville inte att det skulle gå för fort för då kanske det inte skulle bli nåt, men vi fortsatte skriva godmorgon och godnatt me varann typ en vecka, för då frågade han av mig om jag gillar någon och så skrev jag ”ja det gör jag, gör du” och så skrev han ”ja” och så frågade jag av han vem han gillade och han svarade rakt ut ”jag gillar dig, jättemycket faktiskt” och så skrev jag till han att jag gillar han och så men vi blev inte tillsammans genast för ja tänkte att det kanske skulle förstöras om det gick för fort, men vi fortsatte snappa me varann och det kändes väldigt bra me den här killen, vi skrev typ inte så mycket men bara sådär lite ibland, jag hade aldrig träffat honom för vi bor ganska långt ifrån varandra men jag visste att jag skulle kunna träffa honom typ om några veckor för vi skulle till ett gemensamt ställe å då tänkte jag att jag väntar tills dess å då kan jag vara me han och om det känns bra kan jag fråga om han vill bli tillsammans, och jag väntade och, men tiden gick väldigt långsamt, och en dag så hade han inte typ snappat med mig och så frågade jag av han om han ens gillar mig nå mera och då svarade han ”jo, ja gillar dig lite” och då fick jag lite panik för han höll ju på att tappa känslorna för mig, men vi fortsatte bara snapa lite grann och han började bara snappa mindre och mindre med mig och ibland så skickade han inte ens facepic mera och jag blev ju jätteledsen och ja ville inte att det skulle hända, men när dat hade varit så några dagar så måste jag ändå fråga av han ock så frågade jag om han ens gillar mig mera och då skrev han ”nej tyvärr så gillar jag inte dig mera sorry” och jag tänkte bara nej nej nej det får inte vara sant det är två veckor tills vi skulle ha chansen att vara me varann men det måste ju såklart förstöras, och jag fick så panik att jag frågade av hans vänner ”och de sa ba du kan va lugn han är väldigt osäker och blyg som person så om han ens snappar med dig nå lite så betyder det att han bryr sig om dig och att han gillar mig” och mina kompisar sa desamma de sa ba ”varför skulle han ens snappa me dig om han inte gillar dig för han snappar ju bara me dig ” och de gjorde han faktiskt också så det var ju ett tecken på att han gillade mig fortfarande och hans kompisar sa till mig att han bara är osäker för att han inte har sett dig i verkligheten, och att han kommer att ha andra åsikter när han ser dig påriktigt så vänta bara med å släppa honom, och alla höll på och tjata att han gilla mig så då måste ja ju bara tro på det, och sen gick det typ två veckor och vi skulle vara där ilag på samma ställe och när jag såg honom fick ja nästan nå fel jag skulle bara vilja springa dit fram och krama honom länge och ba säga hur mycket jag verkligen älskar honom men de vågade inte jag göra, och vi fick ögonkontakt och han flinade åt mig på ett speciellt sätt man såg i han ögon att han var kär och han följde efter mig vart jag än gick så de märktes ju att han gillade mig, och jag blev väldigt nervös och jag skulle aldrig våga fa och prata med han egentligen men mina kompisar for fram till han och sa typ att jag vill prata me han och han sa också att han ville prata med mig men ingen av oss vågade gå fram till varann men till sist så fick de tvingat oss så vi stod mittemot varandra och han kolla på mig och jag kolla på han och vi flinade båda två och det märktes så tydligt att han gillade mig, men båda var så fega så ingen sa nåt ho bara stod där sen stod 20 personer som var mina kompisar och några var hans kompisar också och så började de säga till mig och han vad vi skulle fråga och så startade de en konversation och vi frågade lite om familjen och hobbyer och sånt och det kändes sååå bra med han och jag kände nästan på mig att han kände lika men sen när vi hade prata klart så sa han ”hejdå ja måste fara men det var jätteroligt att prata med dig” och så bara kollade vi på varann resten av kväll och höll på flörta me varann och han kompisar sa till mig att han hade sagt att han gillar mig igen och allt var så bra, och nästa dag skulle vi till samma ställe men på morgonen när jag hade nyss vaknat så skrev han till mig ”jag vet tyvärr inte om jag vill komma och vara och prata med dig mera för jag gillar ju inte dig” och de vart jag jätteförvånad över för han hade ju gett mig så tydliga tecken på att han gillade mig och då ville jag bara börja gråta men ja gjorde inte det, sen for vi dit då till de där ställe och hela den dagen så försökte jag följa efter han och försöka flirta men han bara ignorerade mig men mina kompisar sa att varje gång han såg mig så kollade han på mig på ett speciellt sätt och att han såg jättekär ut och så men ja sa till dom att han inte gillar mig mera och då sa de ”jo påriktigt ingen kollar sådär på nån annars, vem som helst kan se att ha är superkär i dig” men ja brydde mig typ inte i dem för han hade ju ändå sagt till mig att han inte gillade mig två gånger så ja tänkte att de inte var nån vits va de sa till mig, osen den där tredje dagen där så kollade han på mig igen och han gick efter mig och försökte vara i närheten av mig hela tiden och problemet var att jag inte själv visste vad jag skulle tro på för han gav mig så olika signaler och tecken, men en av mina kompisar skrev och frågade han varför han säger att han inte gillar mig när han flinar och kollar och går efter mig på ett speciellt sätt och då svarade han ”för att jag vill ju inte heller se sur ut då kanske hon skulle bli ledsen” åså svarade han inte något mera så jag vet inte vad jag ska tro på för han gav mig så konstiga singaler, allt de där skedde för typ två veckor sen och jag gillar han lika mycket ännu å jag älskar honom från hela mitt hjärta, vi snapar fortfarande och alla hans kompisar och mina kompisar säger att jag inte ska släppa honom men vad är det ens för vits att gilla nån som inte gillar mig tillbaka, det är så konstigt för all är bara en ända röra, men allt känns bara så rätt me den här killen nu för han ”kom av en slump” ja har aldrig varit så kär som jag är nu och han känns som den rätta jag har aldrig känt så för nån innan.. och de kommer vara omöjligt att komma över honom för de var en av de där andra killarna som ja inte gillade lika mycket som han jag gillar nu som tog typ 3 månader före jag kom över honom helt och hållet och jag var påriktigt inte ens i närheten lika kär i honom Som jag är i den här killen nu, så jag kommer nog kanske gilla honom tills jag hittar nån ny (vilket ja aldrig tror att händer) eller om han väljer att komma tillbaka, javet att de kommer vara flera tillfällen den här sommarn som ja kommer att kunna vara me honom och så, så de kanske går att fixa på något sätt….. men sen ville jag ännu säga att jag blir helt deprimerad efter varje kille som lämnar mig alltid slutar jag bry mig om skolan jag skiter i kompisar och har haft självmodstankar och jag skadar mig själv och gråter och sover knappt någonting å allt är bara skit och typ så är de så kan ni snälla hjälpa mig med alla mina dumma problem Bitchen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
11.06.2024
Hej!
Tack för din fråga. Du har verkligen inga dumma problem! Jag är verkligen ledsen över att du haft så många jobbiga upplevelser. Jag förstår att det kan kännas ganska hopplöst att hitta kärleken ibland. Det är du långt ifrån ensam om att känna. Man kan lätt få en bild av att man borde ha seriösa förhållanden i sin ungdom och om man inte har det beror det på att det är något som är fel med en. Så är inte fallet. De flesta i din ålder har inte mycket erfarenhet av seriösa romantiska förhållanden och därför kan allt kännas både förvirrande, skrämmande och hopplöst. Man kan känna sig osäker på sig själv och sina känslor eftersom man inte har tillräckligt med erfarenhet och förståelse för hur det egentligen ska vara i ett hälsosamt och bra förhållande. Det fina med att bli äldre är att man får en bättre insikt i hur det egentligen ska vara i ett seriöst förhållande. Man blir oftast med tiden mer kräsen med vem man väljer att dejta (vilket är bra). Man faller liksom inte för den första bästa personen som man träffar. Man börjar också förstå att det inte bara handlar om hur man känner utan att man också måste klicka på andra sätt för att relationen ska vara hälsosam och långvarig. En person man är jättekär i behöver inte vara den rätta. Det finns många andra saker som måste fungera för att det ska leda till något seriöst.
Det är helt okej att dejta och göra slut men man får aldrig behandla en annan människa illa bara för att man har gjort slut eller för att man inte längre är intresserad. Det som den här första killen skrev till dig var så otroligt fel och omoget. Men jag hoppas att du förstår att det inte har något med dig att göra. Du har inte gjort något fel och även om du hade gjort det så är det där inte ett moget eller hälsosamt sätt att hantera det på. Du förtjänar en partner som lyssnar till dig och som kan kommunicera sakligt och lugnt även när det uppstår konflikter. Hans beteende visar tydligt att han inte är redo för en seriös eller mogen relation och jag vill påstå att du med nöd och näppe kom undan en extremt problematisk, toxisk och ostabil pojkvän. Fast du mådde dåligt efter att det tog slut så tror jag att du hade mått ännu sämre i en relation med den här personen. Fast jag är ledsen över att du behövde uppleva det här är jag tacksam över att du inte behöver ha något att göra med den här människan längre.
Jag tror du ser på dig själv och ditt kärleksliv med onödigt stränga ögon. Du är trots allt väldigt ung och att dejta runt utan att det leder till något seriöst behöver verkligen inte betyda att det är något fel på dig. Många människor väntar i flera år på att hitta en person som dom passar bra ihop med och de allra flesta har sitt första seriösa förhållande först i sena tonåren eller som vuxen. Många som haft längre förhållanden i högstadiet brukar även känna senare i livet att det förhållandet inte var så seriöst som man kände då i stunden eftersom man var så ung och inte riktigt förstod sig på kärlek och romantiska relationer.
Du skriver att du blivit dumpad 7 gånger på ett år som en negativ sak medan min första tanke var "wow vilken tjej som lyckats få 7 killar på ett år, hon måste verkligen vara speciell".  Det handlar alltså bara om hur man ser på saken. Även om dina erfarenheter varit negativa tror jag att det sist och slutligen kommer att göra dig starkare och med tiden hjälpa dig att hitta rätt person som passar just dig.
Sanningen är den att vi passar inte ihop romantiskt med de flesta människor vi stöter på under livets gång. Men vi kan heller inte hitta den rätta om vi inte prövar på och ger olika människor en chans. Därför dejtar vi och lär känna varandra. Men oftast kommer vi märka att det här inte är rätt person och det är dags att gå vidare så att båda två får en chans att hitta en ny partner som passar dom bättre. Orsaken till att det är du som blivit dumpad har inte att göra med att det är något fel på dig. Utan det betyder endast att just ni två inte var menade för varandra. Det kan hända att du är en person som vill ge människor en ordentlig chans innan du avgör ifall dom är rätt för dig eller inte (vilket låter väldigt hälsosamt) och det kan i sin tur hända att dom här killarna märkt lite tidigare än dig att ni inte passar ihop. Men med största sannolikhet skulle du själv ha avslutat flera av dessa förhållanden i sinom tid om dom hade fått fortsätta lite till.
Nu till den här killen som du pratar om i andra delen av din fråga. Jag kan inte veta med säkerhet vad den här killen känner eller hur han tänker. Det är mycket möjligt att han nog gillar dig men helt enkelt är för blyg och osäker för att agera på sina känslor. Det kan även hända att det här med kärlek och relationer är så pass nytt och främmande för honom att han inte riktigt förstår sig på sina egna känslor och därför har svårt för att uttrycka dom. Tyvärr finns det inte mycket som du kan göra åt den saken. Utan det är han själv som måste komma underfund med vad han känner och vad han vill.
I slutändan handlar det inte om huruvida han gillar dig eller inte. Det handlar om hur han behandlar dig. I en hälsosam relation ska man kommunicera öppet och ärligt. Om det uppstår problem eller konflikter måste man kunna prata om saken och tillsammans försöka hitta en lösning. Det ska inte vara så att den ena hela tiden försöker få den andra att vara delaktig i förhållandet. Båda måste visa att dom vill vara med varandra och satsa på relationen som ni bygger på tillsammans. I ett hälsosamt förhållande ska man kunna lita på varandra och känna sig trygg och bekväm med sin partner. Man ska kunna räkna med att ens partner finns där även under tuffa perioder i livet. Man ska må bra tillsammans med sin partner och känna att partnern lyssnar till en och tar ens behov på allvar. Man ska visa varandra hänsyn och alltid respektera varandras gränser. Det ska också vara jämlikt och bådas känslor och behov ska tas i beaktande.
Jag tror att frågan du borde ställa dig själv just nu är inte “gillar han mig?” utan du borde istället fråga dig själv “Hur vill jag att min framtida pojkvän ska behandla mig?”. Om personen du är intresserad av inte lever upp till det du önskar dig utav en hälsosam romantisk relation så är det värt att fundera ifall den här personen verkligen är rätt för dig, oavsett vad ni känner för varandra. Du förtjänar att vara med en person som gillar dig lika mycket som du gillar honom och det är viktigt att den här personen också kan visa det och inte skickar mixade signaler. Om dina eller hans vänner fortsätter insistera på att du inte ska släppa honom så kan du lugnt säga “Jag vet vad jag är värd och jag förtjänar bättre än det här” för det gör du!
Vad tråkigt att höra att du mått så dåligt på sistone och att du blir så väldigt ledsen efter att det tagit slut med en kille. Jag förstår att det känns som att du inte kan komma över en person före du hittat en ny. Det är inte ovanligt att det går så. Men för din egen psykiska hälsas skull behöver du satsa på att träna bort det här. Det är viktigt att du kan finna lycka och glädje även när du är ensam. Då minskar du risken för att du faller så hårt när ett förhållande tar slut eller inte lever upp till dina förväntningar. Det är såklart naturligt att vara ledsen efter ett uppbrott och det är både okej och hälsosamt att sörja i såna situationer. Men att få destruktiva tankar och känna att man inte kan bli hel före man hittat en ny person att gilla är inte hållbart eller hälsosamt i längden. Det är jätteviktigt att man lär sig att stå på egna ben och känna kärlek för sig själv i första hand. Då blir man inte lika beroende av kärlek från andra eller den bekräftelsen man får när någon visar intresse. Det här är såklart en process och inte något du måste bli expert på direkt. Men tyvärr är det så att en människa som inte klarar av att vara på egen hand och känna lycka och kärlek för sig själv kommer att ha det väldigt kämpigt i romantiska relationer med andra. Därför vill jag att du nu ska satsa på förhållandet till dig själv innan du blandar in någon annan.
När du berättar om hur illa det blir efter att en kille lämnat dig tänker jag att du kanske använder dessa förälskelser för att distrahera dig själv från hur du egentligen mår när du är på egen hand. Jag gissar att killarna inte är grunden till ditt mående utan snarare att ditt verkliga mående kommer fram när du inte längre har på g med någon och liksom svävar på rosa moln.
Därför skulle det vara jätteviktigt att du fick prata med någon om hur du mår så att du kan gå till botten med varför det blir så här efter varje uppbrott med en kille. Det är jätteviktigt att du också får hjälp med ditt självskadebeteende och dina självmordstankar. Det måste verkligen vara så otroligt tungt att bära på ensam. Jag hoppas också att du kan ta stöd av dina vänner och prata med dom om hur du mår. Du får även vända dig till någon trygg vuxen. T.ex. dina föräldrar, en lärare, skolcoach, skolkurator eller någon annan som du litar på. Bara du börjar någonstans. Det var jättebra att du tog kontakt hit, då är du redan på god väg men jag vill att du fortsätter på samma spår. Jag hoppas verkligen att du tar kontakt med kuratorn genast när skolan börjar på nytt. Hen kan vara ett stort stöd för dig och även hjälpa dig att söka dig vidare ifall du behöver mer hjälp än vad hen kan erbjuda. Du kan även ta kontakt med:
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22.
Psykosociala centret, södra området
Om du bor i Kaskö, Korsnäs, Kristinestad, Malax eller Närpes kan du få stöd med psykosociala utmaningar från södra områdets Psykosociala center. Sådana utmaningar kan t.ex vara att du känner dig trött och nedstämd eller att du inte kan fungera så som du gjort tidigare. Relationssvårigheter är också en vanlig sak att söka hjälp för. Vården ges i form av individuella samtal eller par- och familjesamtal. Tillsammans med vårdpersonalen får du diskutera din situation och ditt vårdbehov kartläggs. Här finns också medicinsk vård med läkare och psykiater. Tjänsterna är avgiftsfria.
Kom ihåg att du är så otroligt värdefull och du förtjänar att må bra och känna dig trygg och självsäker oavsett om du är singel eller i ett förhållande. Låt inte misslyckade relationer definiera vem du är eller vad du är värd. Det är bara du som kan göra det! Lita på att den rätta personen för dig finns där ute någonstans och han vill ha dig för precis den du är! Både det som är bra och det som är mindre bra. Han är värd att vänta på.
Öva på att bli bekväm i dig själv och jobba på din självkänsla. Gör sådant som känns bra och meningsfullt för dig och omge dig av människor som får dig att må bra och känna dig trygg. Pröva på nya hobbyer och våga ta chanser. Bli okej med att misslyckas och tro på att varje upplevelse är en erfarenhet som gör dig smartare och starkare i längden. Lita på din egen styrka och din uthållighet. När du förstår ditt eget värde och hittat din inre styrka så kommer en pojkvän inte längre vara något du behöver utan istället en välkommen gäst som bara gör livet lite bättre och lite roligare.  En romantisk partner ska vara som en efterrätt, inte något du lever på utan en extra godbit som förgyller vardagen lite mer.
Kram <3
Rosanna