Rädd för att bli lämnad
05.08.2015
Hej!
Jag och min kille har nu varit tillsammans i en månad (har känt han i cirka 5 månader)
Han är helt underbar och jag älskar honom över allt annat.
Och jag vet att han älskar mig med, då han säger att han ser en framtid med mig osv.
Hursomhelst: efter min första kärlek gjorde slut med mig för ett år sen (då han tappade känslorna) och allt gick väldigt fort. så har jag blivit så himla rädd för kärleken och att släppa in en ny människa i mitt liv som betyder så pass mycket som han gör. Då de även betyder att han kan krossa mitt hjärta.
Detta är min största skräck, att även han ska lämna mig.
Tänker på detta varje dag och direkt han inte svarar på ett tag tror jag han börjar tappa känslorna, blir så irriterad på mig själv att jag inte bara kan njuta av nuet istället. Har gått så långt att jag funderar på att göra slut så jag slipper bli lämnad sen..Hur släpper man på bagaget? Eller hur ska man sluta tänka som jag gör..är så rädd, lycklig och orolig. Hjälp..
E

Ungdomsinformatören Jenny svarar
10.08.2015
Hej!
Kan förstå att din tidigare erfarenhet har gjort dig lite försiktig och att det är svårt att behöva tänka som du gör hela tiden, så att du inte kan njuta av det du har i stället för att vara orolig. Ni verkar ha det bra tillsammans och båda tycks vara ense om att ert förhållande räcker länge eftersom ni ser varandra tillsammans i framtiden.
Du kan nog egentligen bara försöka lära dig att leva i nuet så att du kan vara trygg med din nya kärlek.  Har du tänkt på att du kunde utveckla dig själv i det med t.ex. mindfulness -övningar, som verkar vara populära idag. Vitsen med mindfulness är just den att man lär sig leva i nuet och slippa all onödig stress som förhindrar det. Det var en grej som jag kom på då jag läste din fråga, så tänk på det -kan ju också finnas andra sätt att förstärka sig själv som person fast genom att läsa böcker som lär att tänka positivt.
Du kan förståss också prata med din kille om dina känslor -om du tror att han kan förstå dig och stöda dig, men kanske ändå försiktigt?...Vad tror du själv om det är det en bra eller dålig idé? Beror säkert mycket på hurdan han är. Någon kan förstå dem hur bra som helst medan någon annan kan kanske skrämmas iväg...och det är ju inte meningen det...så är det ändå bättre att du sätter dig själv i fokus i stället för det är ju ur dig som dessa känslor kommer?...
Då du mår bra med dig själv och vet att du är underbar som du är och att du kan vara dig själv med din kärlek har du nog inget att vara orolg för. Ibland kan det hända så att känslorna tar slut eller förändras, som i din förra relation, men då vet du i alla fall att du har gjort ditt bästa och kan kanske tänka att det inte var meningen så, utan att något bättre väntar på dig -nu har du ju träffat en underbar kille! Man lär sig av det som händer och också av sig själv på samma gång -med din nya kille vet du kanske bättre än tidigare vad du vill ha. Ibland kan också negativa saker bli slutligen positiva. Tro på er nu och satsa på ert förhållande genom attnjuta av allt. Det blir väl ändå inte bättre av att du är rädd och orollig...varför skulle kärleken inte hålla nu? allt är ju bra...
Jag har inget rätt svar att ge till dig, men jag hoppas att du kan börja tänka på detta ur ett annat perspektiv -det positiva!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny