Rädd för vad han ska tycka.
27.10.2013
Hej! :)
Jag har, i snart ett år, gott omkring och varit intresserad av en kille, som är ett år äldre än mig.
Många gånger har jag tänkt chansa och säga hej. Men det finns så mycket jag är rädd för.
Tänk om han bara totaldissar, och inte ens hälsar tillbaka? Inte ens tittar på mig, bara ignorerar? Eller ger mig en konstig blick? Det skulle ju vara väldigt... Pinsamt, typ. Speciellt eftersom jag har fått den uppfattningen att han är ganska blyg (om man tänker på vad jag sett i korridorerna och sådär, har aldrig pratat med honom förut, vi har inga gemensamma kompisar eller sådär).
Och eftersom han går en klass över mig, är jag rädd att han ska tycka att jag är omogen eller något sånt. Och i sådana fall kanske han berättar det åt alla sina kompisar och snart vet hela skolan det ungefär.
Jag har ingen aning heller om man är intresserad av mig, egentligen har jag inga som helst tecken som skulle peka på det.
Men våra blickar har mött varandra någon gång, inget mer en så.
En gång log jag mot honom (eftersom jag tyckte jag började bli lite väl löjlig, som efter ett år inte hade gjort nåt). Men jag vet inte om han log tillbaka, haha, jag vet inte ens om han såg det. Jag gick nämligen bredvid en kompis, så han kanske bara trodde att jag log åt någonting hon sagt. Plus att han satt och log redan innan jag log (han satt med några vänner och pratade). Förvirrad

Ungdomsinformatören André svarar
30.10.2013
Hejsan!
Bra att du har testat ögonkontaktsmetoden redan. Den är överlag bra. Du kan ju använda dig av den på nytt, men försök få kontakt med honom då du eller han inte är omringade av kompisar. Tycker också att du kan hälsa på honom om du möter honom, men du får kanske bäst respons om han går ensam istället för om han är med en massa kompisar. Förstår att det är lite svårt att komma närmare honom om ni inte har gemensamma vänner. Annars skulle det säkert vara smart att försöka få kontakt med honom via någon gemensam bekant.
Jag tror inte du behöver vara rädd för att han ska tycka att du är konstig. Om du börjar försöka få kontakt med honom utan att ni känner varandra lär han nog ana vad du är ute efter. Även OM han inte skulle ha samma känslor för dig som du har för honom tror jag inte han skulle tycka att du är konstig. Snarare tror jag han skulle bli smickrad av uppmärksamheten du ger honom. Vänd på det. Om en kille ger dig uppmärksamhet skulle du högst troligen bli smickrad, även om du inte vore intresserad av honom. Eller hur? Vi tycker om att få komplimanger och att uppmärksammas. Därför tycker jag att du ska satsa på det här. Om det inte lyckas är det nog ingen större skada skedd.
Lycka till!
Ungdomsinformatören André