Rädd och oroli
06.09.2023
Hej, har varit ilag några månader med min pojkvän som är det bästa på riktigt och är riktigt bekväm med honom. Men senaste tiden har jag fått fram en ganska mörka sidor av honom, kriminalitet och droger men det var några år sedan. Han har ett vapen i sitt rum som är olagligt, har pratat med honom om detta men han säger bara att det är bra att ha ifall man behöver skydda sig själv. Och han är inte alls rädd för att slåss.Men nu senare tiden har jag blivit nojig, e rädd över dedär vapnet å e orolig över honom. Vet int va ja ska gör, älskar honom men kan it lömen honom ’bara’ för det. Vill att han ger av sig med vapnet men han kommer inte göra det, ’ifall han behöver skydda sig’. Men ja e oroli, tänk så riktas vapnet mot mig fast jag känner honom att han inte skulle göra det?.. han har alltid vurit snäll och respekterat mig och tar alltid mina nej och e ba underbar men e ändå rädd.. kan ju inte heller säga åt någon
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.09.2023
Hej!
Det låter som att du befinner dig i en riktigt jobbig situation. Kan verkligen förstå att du känner dig orolig och osäker på vad du ska göra. Det är inte lätt att känna oro för någon annans säkerhet och samtidigt känna oro för sin egen. När det dessutom är en person man älskar som utgör ett visst hot mot den egna säkerheten är det utan tvekan en extremt svår situation full med blandade känslor och många tankar.
Det är såklart jättebra att du känner dig bekväm i ditt förhållande och att din pojkvän respekterar dig och är snäll. Han har säkert jättefina sidor och bara för att man håller på med lite “skumma” saker behöver det inte betyda att man är en dålig person som inte förtjänar kärlek. Men det sagt vill jag ändå göra det riktigt tydligt att det inte finns något som är viktigare än DIN säkerhet. Både din fysiska och din psykiska säkerhet måste alltid vara din högsta prioritet.
Det faktum att du känner så mycket rädsla och oro låter som att ditt psykiska mående kanske redan börjat lida lite. Därför tycker jag att du absolut borde hitta någon som du kan prata med. En vän eller någon trygg vuxen, T.ex. skolkurator, lärare, syskon, ungdomsledare eller någon annan som du litar på. Det är viktigt att vi inte lämnar ensamma med våra tunga känslor och vår oro. Och speciellt i din situation tror jag att det är bra att du får någon annan människas perspektiv nu som då.
Det är tyvärr så att när vi älskar någon väldigt mycket kan vårt omdöme försämras. Man tar alltså inte alltid så värst bra eller logiska beslut eftersom man hellre låter känslorna styra. Det behöver inte alltid vara en dålig sak. En blandning av logik och känslor gör ofta att vi tar bättre beslut men när känslorna tar över allt för mycket och får oss att utstå situationer som kan vara farliga så blir det ett problem.
Känner du att du kan prata med din pojkvän om din oro? Jag tror att det är viktigt att han förstår hur du känner och försöker se saker ur ditt perspektiv. Jag tycker absolut att din känsla av trygghet är något som han som pojkvän verkligen borde prioritera och om han inte gör det så känns det ju som att han inte riktigt bryr sig tillräckligt. Att få känna trygghet är jätteviktigt i ett förhållande. Jag skulle vilja säga att det är en rättighet. Känslan av trygghet är en av de viktigaste oberoende av vilket sammanhang man befinner sig i och känner du inte trygghet är det svårt att må så värst bra. Och mår man inte bra i ett förhållande borde man kanske fundera om det här förhållandet tar mer energi än vad det ger. Jag tycker absolut att din pojkvän borde göra sig av med sitt olagliga vapen om det får dig att känna oro och jag tycker också att din känsla av trygghet borde vara viktig för honom och om den inte är det så anser jag att det är en ganska röd flagga.
Det viktigaste för dig i nuläget är att göra ditt bästa för att din psykiska och fysiska säkerhet inte sätts på spel. Även om man älskar en människa har man alltid rätt att sätta gränser och uttrycka vad som gör en obekväm. Du har rätt att ställa krav och ge ultimatum. Om din pojkvän hellre har ett olagligt vapen i sitt rum än ett lyckligt, hälsosamt förhållande med dig så berättar det allt du behöver veta om honom och vad han har för känslor, tankar och prioriteringar.
Jag kan inte säga om du borde göra slut eller inte utan det är tyvärr ett beslut som du själv måste ta. Men jag hoppas att du kan försöka se över din situation och fundera ifall det här är ett förhållande som i längden kommer ge dig mer lycka eller mer oro? Ibland kan det vara bra att föreställa sig att det är en nära vän som går igenom det som man själv går igenom och fundera vad man skulle ge den vännen för råd i såna fall. Vad skulle du känna om en nära vän berättade det här för dig och vad skulle du säga till henne?
Kom ihåg att du är så otroligt värdefull och din fysiska och psykiska trygghet är det viktigaste i ditt liv. Du förtjänar att känna dig säker och lycklig. Du ska inte behöva gå omkring och oroa dig och du har rätt att få din röst hörd och dina känslor respekterade. Du ska också veta att du inte är ensam och det finns människor som vill och kan hjälpa.
Du kan t.ex. chatta anonymt med experter på ärligttalat.fi (<--länk), det kan vara ett bra första steg att ta och något som jag varmt rekommenderar.
Om det nu skulle hända något eller om du misstänker att du kanske blivit utsatt för något kan du alltid ta kontakt till brottsofferjouren (<--länk), där får du stöd och råd av sakkunniga trygga vuxna.
Om du någonsin är orolig för din säkerhet ska du alltid ringa nödnumret 112!
Minns att du alltid kan ta kontakt hit till Decibel. Vi finns alltid här för dig om du undrar över något eller om du behöver stöd och hjälp.
Varma kramar,
Rosanna