Rädd över mina känslor
24.11.2014
Hejsan!
Jag är en 20 årig flicka som sprungit en hel del på krog under några månaders tid. Några utgångar har jag haft one night stands. Vilket har funkat riktigt bra fram till nu.
Jag träffade en kille över ett one night stand. Efter den natten började vi sms:a, jag var redan väldigt intresserad!
Idag har vi träffats cirka 5 ggr och varje gång vi träffats har vi haft sex - nyktra och onyktra. Vi har sovit hos varandra, haft det mysit, sett på film och varit på restaurang. När vi är tillsammans beter vi oss som ett par. Jag är villig att ta steget vidare mot ett förhållande, men här kommer konflikten. Han säger att han inte är redo för ett förhållande pga personliga orsaker och så vill han njuta av singellivet... Men att han tycker verkligen om mig och "kan få känslor för mig".
Jag vill tro på honom men min magkänsla säger att han bara utnyttjar mig. Men samtidit är han en jättetrevlig typ som i mina ögon inte kunde göra något så hemskt. Vi har diskuterat om vi möjligtvis kan vara KK:s men jag kommer troligen utveckla känslor för honom om vi fortsätter såhär.
Vad ska jag göra? Jag vet att han får många tjejer och kan i denna stund till och med vara med någon annan flicka. Jag blir svartsjuk av tanken men försöker hålla mina känslor inne för att rädda en eventuell vänskap som kan bildas. Han är trots allt en bra vän!
Hur kommer jag ifrån detta oskadd? Jag är väldigt känslig och hatar att bli "dumpad". Det tar både på självkänslan och humöret.
Tack i förväg för ett svar!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
25.11.2014
Hej!
Voj äsch att inte alla pusselbitar liksom inte har fallit på plats direkt. Man skulle ju ofta önska det när det kommer till kärlek, att det skulle gå från självklarhet till självklarhet och så skulle man leva lyckliga i alla sina dagar. Men å andra sidan skulle kärleken kanske inte alls vara så intressant, frustrerande, lärorik och minnesvärd om allt bara klickade direkt. Det skulle inte ens bli bra film av det... Nå, vi ska försöka hjälpa dig att bena ut det här lite, även om besluten sedan är dina att ta, såklart. Dessutom finns det inte mycket till "regelbok" när det gäller kärlek, så vi kan inte mycket mer än att ge dig lite tankar och erfarenheter.
Men faktiskt, en riktigt bra artikel har vi träffat på när det gäller just kk:n (knullkompisar, fuck buddies, friends with benefits osv) och där fanns en hel del goda förklaringar och råd som kan funka även på er nuvarande situation, även om ni inte direkt är kk:n just nu (men kanske ändå rätt nära?). http://www.psychologytoday.com/blog/in-the-name-love/201109/friends-benefits. I artikeln talas det bland annat om skillnaderna - och likheterna - mellan vänskap och kärlek: båda är långsiktiga och handlar om engagemang, man lovar på sätt och vis varandra att finnas där för varandra och jobba på relationen. Detta i motsats till ett engångsligg, där man inte räknar med någon fortsättning. I ett friends with benefits kombinerar man vänskap och delar av kärlek, man har samtidigt den långsiktiga vänskapsrelationen men också en kortsiktig romantisk/sexuell relation. Eller kanske den borde ses som kortsiktig, eftersom det här till "överenskommelsen" att man kan avbryta när man vill, inte får ha förväntningar på varandra och inte ska ha något att göra med den andras övriga kärleksliv/sexliv. Så om man överför det här på er relation, som vi förstår den nu, så har du som vän nog rätt att förvänta dig att tex träffas igen och bli behandlad väl (om ni båda värdesätter vänskapen alltså), men du har ingen rätt att ens förvänta dig sex, än mindre kärlek, eftersom ni inte ens är överenskommet kk:n och han sagt att han inte vill ha ett förhållande.
Det finns flera alternativ till hur det här kan utvecklas, som vi tolkar det.
- Ni kan fortsätta så här, men då kan konsekvenserna vara att du utvecklar ännu mer varma känslor för honom, samtidigt som du kan bli sårad om han tex inte vill träffas eller har/hittar någon annan. Vilket kan hända lättare nu än om ni skulle ha en kk-överenskommelse, eftersom ni i princip inte lovat varandra något alls nu.
- Puschar du honom mot ett fast förhållande kanske du förlorar honom helt, eftersom han verkar ha starka argument till varför han inte vill bli ihop. VARFÖR han inte vill kan bara han veta. Det kan vara så enkelt, ja, att han vill vara singel. I situationer som den här talar folk ofta om de gamla bortförklaringarna tyo att han skulle kunna "vara rädd för att binda sig" eller "inte redo för ett förhållande". Men det handlar sällan om rädsla eller oförmåga. Det handlar om ett val och han väljer friheten och avsaknaden av de krav som följer med ett förhållande. Skulle du vara "värd" att välja bort singellivet för så skulle han troligen ha gjort det redan. Det här svider att höra, ja, men blir man kär, så vill man vara ihop. Blir man inte kär direkt fastän det är romantik och sex "i luften", så är sannolikheten inte såå stor att man långsamt ska bli det. Visst kan man tända på och gilla, visst kan man bli kär med tiden, men oddsen är sämre för ett stadigt förhållande. Såväl kk som det ni har nu är ett slags "både ha kakan och äta upp den"-relation. För att situationen ska förändras borde nog något större hända.
Personligen skulle vi INTE rekommendera någon av de andra gamla klassikerna, som exempelvis att försöka göra honom svartsjuk genom att vara med/flirta med någon annan framför honom. De här knepen brukar för det mesta slå fel, att han tex tycker att "jaha, nu försvann hon, ja då hittar jag väl någon annan då". Och om han blir svartsjuk och kommer efter en, så kanske det inte beror helt och enbart på kärlek, utan kanske även på ägandebegär, på behov av att hävda sig som man mot den andra eller på önskan att inte förlora sin bekväma kaka-situation? Och är det bra orsaker att vara tillsammans med någon? Det behöver ju inte ens leda till att ni blir ihop, ännu mindre till att han blir kär. Visst, det måste ha funkat förr, eftersom knepet levt vidare. Det måste ha funnits "jag insåg inte vad jag hade innan jag förlorade det". Men oddsen är inte så bra. Spel, manipulation och knep funkar sällan, speciellt inte om man vill ha ett ärligt och "rent" förhållande.
- Det tredje alternativet är att ni slutar med det sexuella i er relation och är bara kompisar. Det är inte alls omöjligt, för även om man tänder på någon, så behöver man inte agera på det. Inte ens i fyllan, fastän självkontrollen och impulskontrollen är mycket sämre då. Man kan behärska sina känslor, man kan kontrollera och till och med kväva dem. Det går att ta livet av de romantiska känslorna också, även om det är svårare än bara kåthet. Alla kärlekar är inte heller "menade" att bli lyckliga och det händer titt som tätt att det bara är den ena i en relation som har varmare känslor. De förhållandena är dödsdömda på ett romantiskt plan och så är det bara, hur hett den ena än skulle önska motsatsen. För man kan ju inte förmå sig själv att bli kär i någon heller. Klarar du inte av att vara BARA kompis kanske du måste säga upp vänskapen helt och hållet för att skydda dina egna känslor. Vissa vänskaper "kostar" för mycket, hur trevlig människan än är.
Knappast gör han det här på flit mot dig, knappast menar han att utnyttja dig. Visst finns det players som gör det medvetet och för sin egen vinnings skull. Men handlingar blir utnyttjande först när de är ensidiga. Skulle ni ha samma mål med varandra och vilja samma saker, så skulle det ju vara lugnt och okej. Men nu vill du ha mer och då blir det obalans. Kanske tror han verkligen att han skulle kunna få känslor för dig - han råkar nu bara inte känna dem nu. Men kan du vänta på det eventuellt ska hända, när väntan gör att du far illa? Det kanske aldrig händer att han blir kär i dig, så håller du hoppet vid liv är det nog bara du själv som lider av det. Eller han också, och så slutar det olyckligt och blir ett dåligt minne.
Kärlek är alltid en risktagning. Även när känslorna är besvarade är det inte sagt att man lever lyckliga tillsammans i alla sina dagar. Men kärlek brukar också göra det värt allt lidande som eventuellt kommer sedan. Kärlek är sällan bortkastad bara för att den tar slut. Om du nu ska fortsätta er relation för att se ifall hans känslor förändras, om du ska ta risken med/investera i ett kk-förhållande eller om du ska avsluta sexbiten - eller hela relationen - måste vara ditt eget val. Äsch äsch, igen önskar vi att vi hade den där kristallkulan att spå framtiden i...
Lycka till, önskar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna