Rasism....
12.12.2017
Hej! Vad ska man göra om man är kär i en utlänning... och ens föräldrar är rasist... har försökt prata me dem men de bara börjar skrika åt mig och säger att jag inte får gå ut mera eftersom de vill inte att jag ska träffa honom.. detta ha pågått i ca. 3 månader nu.. och han känner samma för mig som jag känner för honom och vi vill ju vara tillsammans utan att få problem varje gång då någon berättar till mina föräldrar... Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2017
Hej.
Jag förstår att det är en jobbig situation. Då man är förälskad är det ju en fantastisk känsla, och man önskar givetvis att alla andra kunde vara glada för ens skull istället för att försöka förstöra det. Det är synd att dina föräldrar inte förstår, och synd att de riktar sin omtanke så fel.
Jag tror absolut att de uppför sig som de gör eftersom de är rädda om dig. De vill inte att du skall råka illa ut eller bli behandlad illa, men deras inställning är föråldrad och det enda den medför är att skuffa dig längre bort ifrån dem. Det är inte så ovanligt att människor tror att förhållanden mellan människor av olika kulturellt ursprung inte kommer att fungera. Och det är sant att det kan finnas djupt rotade värderingar som är olika beroende på vilken kultur man har vuxit upp i. Men det de glömmer är att alla människor även är individer. Man är inte bara "utlänning" eller "finländare" utan en person, med egen vilja, egna tankar och egna känslor. Ett konkret bevis på det är ju att du har förälskat dig i en kille som inte är härifrån, trots att dina föräldrars inställning till "utlänningar" är en helt annan. Det i sig är ju ett bevis på att vi som människor är olika, och att vi inte behöver upprepa de mönster som vårt arv för med sig.
Det kan finnas problem i förhållanden där parterna är från olika kulturer, men det kan finnas problem i ett förhållande mellan människor från samma by också. Det har ju inte med hudfärg att göra utan med värderingar. Om du vet att killen är rätt för dig, så är det ju för att du känner att ni vill samma saker. Om det sedan uppstår konflikter så får man lösa dem då man kommer till det, men konflikter uppstår ju i ALLA relationer.
Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag kan ge för råd, annat än att försöka tala med dina föräldrar och få dem att inse att din kille är en bra typ, och att de borde vara stolta över att de har uppfostrat en fördomfri dotter som kan tänka själv och väljer att se möjligheter där andra ser begränsningar.
Stå på dig, kärleken vinner!
Kram
Tessi