Re: vill inte att det ska ta slut
27.01.2014
Hejsan!
Jag skrev frågan "vill inte att det ska ta slut" och tack för svaret! Jag tog till mig erat svar och den andras med. Vi har fortsatt snacka, så på fredag är det tre veckor och han är den som hört av sig VARJE dag. Han har sagt att han skulle vilja vara tillsammans om han lärde känna mig och han har fortsatt vara gullig men nu är det inte lika överdrivet, nu snackar vi mer seriöst liksom.Vi har även snackat om att träffas på lovet men jag är osäker på honom av flera anledningar och sen får jag inte heller för mamma, haha... Hon är rädd att det ska hända något jag inte vill eller att jag ska bli utkastad eller något.. Men ja anledningarna till att jag är osäker är för att han sagt att han har massa tjejkompisar som sagt samma som mig "hur kan du inte ha flickvän" osv.. Vi kom in på det för jag fråga om han haft tjej. Han snackar med andra tjejer och han har frågat om bilder utan kläder, han skickar det ganska ofta men jag är obekväm med det och har skickat två men ångrar det nu när jag tänkt efter. Han har inte frågat direkt, utan mer som "bevisa att du tränar rumpan då" och såna saker. Vi har ju även fortsatt snacka efter han fått bilderna så han kan ju inte ha varit ute efter bara det.. Vi kan ha seriösa snack och mer "dirty" eller vad man ska säga och vi kan också flirta och sen snacka som kompisar, vilket kan vara bra så det inte blir för mycket. Om vi skulle träffas är jag rädd att han ska utnyttja mig och att allt varit en lögn och det lär jag inte kunna glömma lätt.. Redan blivit utnyttjat ett antal ggr på det sättet och det tar ganska hårt.. Sen snackar han med andra tjejer och att han har massa tjejkompisar gör att jag inte litar på honom. Han har glömt saker som han lovat eller saker jag sagt som när jag fyller år.. fastän vi fyller i samma månad.. men dom konversationerna vi har på kvällarna innan vi ska sova är magiska och ibland kan han helt plötsligt skicka så gulliga saker. Nu funderar jag på hur jag ska göra, det känns så meningslöst och jag började lipa i skolan idag för att jag fått känslor och det kommer ju aldrig funka, han bor ju två timmar bort oxå.. hjälp mig.. tacksam för svar från ungdomar också eller vad man ska säga som kanske varit med om det eller liknande och förstår hur jag känner eller vet hur jag ska göra på bästa sätt. Glömma honom och säga varför, bara sluta svara, fortsätta prata och se vad som händer eller fråga om vi ska försöka annars kanske det är bäst om vi slutar snacka... eller andra förslag?? D

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.02.2014
Hej D!
Vi läste först igenom din förra fråga, Sannas svar och Flip flops kommentar, så att vi minns vad det är frågan om.
Och vet du, lite bekymrade blir vi nog i alla fall. För hur gullig han än är, så finns det några små gula varningslampor som blinkar. Inget tjutande av larm och röda lampor än, men lite misstänksamma blir vi i alla fall. Vi ska förklara varför.
Dels det här med att han vill ha bilder av dig. Det bekräftar nog lite det Flip flop misstänker i sin kommentar, att det handlar mera om utseende än något äkta och seriöst. Första vinken om det är ändå stället ni träffades på på nätet. Men det här med att be om/skicka avslöjande bilder är helt enkelt inte något man ska göra om respekten är ömsesidig. För att alla med ens lite hum om nätikett och mediakunskap håller sig långt ifrån sådant. Visst, det händer hela tiden att folk ber om nakenbilder och liknande av folk de är intresserade av eller har på gång med - men det är alltid en onödig risktagning, som i värsta fall har långtgående konsekvenser. Först och främst har du ingen aning om vad han gör med bilderna. Man måste alltid ta med i beräkningen att fastän man verkar känna någon, så är det inte alltid säkert att personen är den han utger sig för att vara. Nu menar vi inte bara alla 30+ snuskgubbar och pedofiler, utan en helt vanlig 17-åring kan också ha andra avsikter än vad han ger sken av. Han kan mycket väl visa bilderna för kompisarna för att skryta, han kan mycket väl dela dem vidare. Inte ens i ett riktigt förhållande med en person man älskar och som älskar en tillbaka kan man vara 100 på att personen aldrig kommer att använda bilderna för att hämnas sedan när det tagit slut med buller och bång. Inte ens appar som snapchat är säkra. Tyvärr, det är verkligheten.
Sedan det här med att han verkar chatta med så många tjejer samtidigt. Klart man kan ha en massa kompisar som råkar vara tjejer. Men man kan också ha på gång med flera samtidigt. Speciellt om man inte är seriös med någon av dem, utan checkar lite var det skulle nappa (sexuellt) - utan att lova någon av dem någonting och utan att ha för avsikt att bli det heller. Att flirta med många på en gång är kul, gör susen för självförtroendet och ger status i kompiskretsen. Att flirta är dessutom så otroligt lätt bara man har lite fantasi och typ har sett ett par romantiska komedier - att säga det man vet att någon drömmer om att få höra är inte alls svårt och man behöver inte ha egna känslor för personen för att kunna göra det.
Så, med tanke på vad Sanna redan svarade och Flip flop kommenterade, så skulle vi nog ta det försiktigt om vi vore du. Det är okej att njuta av uppmärksamheten, de gulliga orden, det magiska och dirty:ga - bara du INTE låter dig falla handlöst för honom och drömma upp en framtid tillsammans. Vi vet hur otroligt svårt det är att inte låta hjärta och tankar flyga iväg i de mest romanstiska fantasier, matade av ensamhet och kärlekstörst. Vi vet hur lätt det är att fylla i meningen "Tänk om han...". Men att bygga upp ett förhållande, dels bara via nätet och dels på distans (så att möjligheten att träffas irl ändå skulle vara knapp - långt ifrån tillräcklig för att verkligen skapa ett förhållande där man både verkligen känner varandra och ser varandra sådana som man verkligen är). Så länge du inte har hjärtat som insats, så är det lugnt. Hjärtan borde nog kanske sparas till sådana killar där man verkligen har en ärlig chans att dela en vardag, träffas ofta (så att förhållandet kan utvecklas - inte pressa fram något för att man ses så sällan) och kan lita på att man verkligen ser hela bilden.
Vi kan inte besluta för dig vad du borde göra nu. Kärleken handlar alltid om chanser och risker och beslut man måste ta själv. Hoppas du inte är sur på oss nu fastän vi viftar med varnande pekfinger och tror att det eventuellt sitter skitstövlar bakom varje hörn. Men det bjuder vi gärna på så länge ni unga inte blir sårade i onödan!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna