Redo att träffa någon ny?
06.07.2016
Hej!
Jag skaffade Tinder för några dagar sedan för att se vilka typer som finns där. Har sett några som jag tycker om, men har inte vågat höger swipa dom. Istället så har jag stängt appen så att dom kan dyka upp igen. Är jag inte redo att träffa någon ny eller är jag bara blyg? Hur vet man om man är redo att inleda ett nytt förhållande? Hur länge borde man egentligen vänta efter att det har blivit slut?

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
06.07.2016
Hej,
Med egen erfarenhet av Tinder så ska jag ta och svara på din fråga :)
Tinder fungerar ju så att fast du swipar höger så ser inte personen att du har gjort det förrän hen också har gjort det. Så swipar du höger men hen inte gör det så lämnar det så och hen får inget veta. Swipar ni båda höger åt varandra så då kommer det en Match och ni ser att ni båda gillat varandra. Det är först i det här skedet som ni kan börja skriva åt varandra.
Även fast ni får en match så blir det nödvändigtvis ingen kontakt mellan er om ingen av er skriver till den andra. Man kan ha hur många matchar som helst men ingen är intresserad att ta steget att börja skriva. Sedan vissa gånger kanske man märker att man själv vill skriva till en person eller hen skriver åt dig :)
När är man redo för att träffa någon ny då? Jag vet ju inte hur länge du har varit singel och överlag är det svårt att säga om det är för tidigt att träffa någon ny. Det beror så mycket på från person till person hur tidigt eller sent man är redo för något nytt. En liten ”grundregel” är att man har sörjt och lämnat det förra förhållandet bakom sig. Att man kan leva en normal vardag utan att man går och ältar det gamla förhållandet hela tiden. Ibland krävs det längre tid för bearbetning och man har rätt att sörja. Men under den tiden ska man inte inleda något nytt.
Man ska också komma ihåg att inte gå in i ett förhållande som inte känns okej till hundra procent. Inte gå in i det bara för att man inte vill vara ensam. Det brukar inte sluta okej. Sen kan du känna efter riktigt ordentligt i dig själv, hur känns det? VILL du träffa någon och tycker det skulle vara roligt att gå på någon dejt? Då är du eventuellt redo. Eller känns det som att du inte skulle ha ork eller lust att börja lära känna en ny person? Då kanske du inte ska söka riktigt ännu heller.
Så om du är blyg eller inte redo kan jag inte såhär på rak arm svara på. Känner du, baserat på det här svaret, att du är redo för att swipa höger så tycker jag att du ska göra det! Man får vara lite blyg och även fast du får en match så behöver du ju inte skriva nåt ännu! :) På Tinder finns de som inte är så seriösa men så finns det de som söker efter förhållande. Det är ju lite av nutidens sätt att träffa någon. Jag har flera vänner som träffat sina respektive på Tinder och jag träffade min blivande man där. Så man kan hitta riktiga pärlor där! ;)
Lycka till! Kram
Alexandra