Rejection
29.11.2021
Hej, jag har börjat i en ny klass, en pojke i min klass sa att han är kär i mig, och jag sa att jag också var det fastän jag knappt kände honom. Jag har kommit närmast med honom, så jag ville inte göra honom ledsen och rejecta honom. Och han har en bra relation med ALLA i klassen, det känns som att, om jag inte var ""intresserad" av honom skulle han inte vara lika mycket med mig. Och då skulle jag bli ganska ensam... men han förskenar att veta sanningen och jag vill säga till honom för desto längre tid det tar desto svårare är det att säga, och för honom sekärt sjukare. Han är en jättefin kille med ett stort hjärta. Men jag kan verkligen inte se honom mera än bara en kompis. Några tips på hur och när jag kan berätta det?

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga, jag kan förstå att du känner dig klämd i situationen. Jag håller helt med dig om att det här är nåt som du behöver säga så fort som möjligt, för det kommer bara bli värre ju längre du drar ut på saken. Och det gör varken dig eller killen i fråga något bra, så ingen som tjänar på det.
Men du behöver fundera på hur du ska säga det här så det kommer fram på bästa möjliga sätt, eftersom du ändå vill fortsätta hänga med killen och hans gäng. Så till att börja med så tror jag det blir absolut bäst om du har möjlighet att träffa killen någonstans där det bara är du och han och ha den här diskussionen ansikte mot ansikte. Då kan ni diskutera genom det på ett sätt så att oddsen är högre att ni går därifrån som vänner. I text kan saker lätt bli missförstådda, eller lämna osagda.
Var noggrann med att du under diskussionen påpekar att det här bara är dina egna känslor som du inte kan styra, och inte ”hans fel”. Du kan säga precis som du sa här, att han är en jättefin kille med stort hjärta. Du kan också säga att du först trodde att du var lite kär i honom eftersom du märkte hur fantastisk person han var som alla gillade, men att du nu har märkt att känslorna egentligen var vänskapliga. Om du vill kan du tillägga att du tycker det är lite synd, men att du inte kan hjälpa dina känslor. Du kan också säga att du har varit rädd för att ta upp det här till diskussion, eftersom du är rädd för att han inte ska vilja vara vän med dig längre, eftersom han är viktig för dig som vän. Du kan också passa på att be om ursäkt för att du inte sagt något tidigare.
Det kan vara svårt att veta hur man ska inleda en sån här diskussion, men jag brukar typ bara säga nåt i stil med ”mmm, vet du, jag skulle vilja prata med dig om en sak”, för jag vet att när jag har sagt det så kan jag inte slingra mig ur saken längre, haha.
Jag önskar dig all lycka till! Gör det så fort du kan bättre att så att säga ”rycka bort plåstret” snabbt än att dra ut på det och behöva gå runt och grubbla. Oavsett hur mycket du grubblar på förhand så gör det ju inte saken bättre eller annorlunda, så se till att få det gjort.
Kramar, Kix