Relation
09.10.2016
Jag kände en tjej i klassen några år sedan och nu ser jag henne inte så mycket efter att vi sluta högskolan.
Vad ska man göra, tänkte vänta tills jag får ett jobb så ingenting går åt skogen för jag skulle vilja spendera resten av mitt liv med henne och jag vill inte gå igenom ekonomiska problem för att jag har hört att det kan leda till att man skiljs åt.
Det enda jag vet är vilken skola hon går på men jag har inte nerverna då mitt självförtroende är rätt lågt pga idioter...
Vad borde jag göra, kanske ska försöka så tidigt som möjligt? A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2016
Hej,
Jag tror att om det är någon man är intresserad av så skall man nog göra slag i saken då tillfälle ges, och om det inte ges något tillfälle så får man helt enkelt skapa ett. I vissa situationer kan det säkert vara bra att ha tålamod och vänta, men om det gäller en tjej som du inte direkt har någon kontakt med för tillfället så tycker jag nog att du skall försöka se till att åtminstone finnas med i bilden, så att du har kontakt med henne och vet vad som pågår i hennes liv.
Jag kan förstå din tanke om att du först skulle vilja skaffa dig ett jobb och en stabil grund att bygga upp ert liv på, MEN det kan också hända, då ni väl lär känna varandra bättre att hon inte alls är kvinnan för dig, och isåfall är det ju bättre om du får reda på det tidigare, istället för senare. Om hon skulle vara kvinnan som är ämnad för dig så spelar det nog ingen roll om du har ett jobb då ni blir tillsammans eller inte - då är det ju den gemensamma framtiden som är central. Förstår du hur jag menar?
Så nu tycker jag att du skall försöka få kontakt med henne. Kanske via facebook eller instagram? Om ni inte har haft kontakt på länge så kan det ju i "värsta fall" också hända att hon redan har en pojkvän? Så därför tycker jag inte att du skall vänta, utan försöka återuppta kontakten så fort som möjligt. Sen får du ju försöka ta mod till dig och fråga om hon vill gå på kaffe eller liknande. Och efter det får man se vartåt det bär av.
Lycka till!
Tessi