Relations problem
21.04.2024
Hej! Min kompis skickade min snap till en kille han lade till mig. Sen skickade hon till honom att jag är intresserad va honom. Han sa att han hade ett gott öga till en kvinna men det är komplicerat. Det var jag som började skicka bara en vanlig bild på snap så nu har vi ca. 30 dagar på snap.
Men han beter sig lite konstigt. Ibland öppnar han mina snappar bara å ibland kan han skicka mycket och med samma text som finns på snap filter . Ska jag fråga han något ? Ge mig tips
Jag blir lite stressad på detta och vill veta var vi är hur vi tänkte fortsätta. Är vi vänner och kommer vi fortsätta vidare etc.
Dock vågar jag inte fråga rakt ut för jag vet inte hur jag ska gör det. Är lite rädd att jag ska skämma ut mig om jag frågar , min kompis skickade till han att bollen e i din hand. Alltså att han ska ta initiativ . Var också nära på att träffa han på butiken här tidigare i veckan , ska jag gå och hälsa på honom om det händer ? Eller ska jag vänta på att han gör det?
Och skulle han ha någon annan tycker jag inte man skicka skicka med någon annan spm han vet är intresserad av honom.
Nervös
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.05.2024
Hej!
Tack för dina frågor. Det låter ju som att du har något spännande på gång med den här killen men jag förstår att det kan kännas förvirrande i början av en situationship (när man har något på gång) när man inte vet exakt var man har varandra och vad den andra tänker och känner.
Jag förstår att det är svårt att tolka hans signaler när dom är lite mixade. Därför skulle det vara bra om du kunde få lite klarhet i vad han känner och vad han har för avsikter. Du kan börja med att ställa honom lite mer personliga frågor. Man kan fråga om t.ex. jobbet och vardagen, vad han har för hobbyer och vad han gillar att göra på fritiden. Försök hålla konversationen vid liv genom att ställa honom följdfrågor om det han berättar för dig och försök att relatera till det du lär dig om honom. Försök ta reda på om ni har något gemensamt, t.ex. musiksmak eller om ni kollar på samma serier eller gillar att göra lite liknande saker på fritiden. När ni lärt känna varandra lite bättre och hittat saker ni båda gärna diskuterar eller har gemensamt så kan du på ett mer naturligt sätt öppna upp för en konversation om känslor och tankar kring er nuvarande relation. Du kan t.ex. berätta för honom att du tycker att det är intressant och roligt att prata med honom och fråga ifall han upplever samma sak. Om han verkar vara på samma våglängd som dig kan du sedan fråga ifall ni kan träffas och hitta på något.
Det är såklart helt förståeligt att du vill vänta på att han ska ta initiativ. Det är såklart också ett sätt att få reda på ifall en person är intresserad eller inte men jag anser ändå att det bästa sättet att verkligen få veta är att ta reda på det själv genom att prata och lära känna varandra. Om man bara väntar på att den andra ska ta initiativ är det lätt hänt att man blir besviken. Om personen aldrig hör av sig och man aldrig får ett konkret svar på varför, är det lätt hänt att man sitter och väntar i en evighet och då är det svårare att acceptera och gå vidare. Det leder lätt till att man börjar övertänka vad som kan ha gått fel. Därför anser jag att det är bättre att ta itu med saken själv.
Du behöver inte tänka att du skämmer ut dig bara för att du visar vad du vill och vad dina avsikter är. Hur skulle man annars komma någon vart i en relation om folk inte vågade ta lite chanser här och där. Det är också helt normalt att man kan känna att det är lite spännande och även lite skämmigt ibland. Det är naturliga känslor som man inte behöver vara rädd för. Det är ofta pirrigt när man först börjar prata med en person man är intresserad av men det här pirret kan inte skada dig.
Det är också okej att senare inse att man trots allt inte klickade så bra. Man får utforska relationer utan att det automatiskt betyder att man förbinder sig till att fortsätta träffa personen även om känslorna svalnat och man inte längre är intresserad. Varje situation och förhållande du har kan lära dig något om dig själv och personen du i slutändan vill inleda en seriös relation med. Det är mycket möjligt att du och den här killen är helt rätt för varandra men det kan också hända att någondera eller båda märker att ni trots allt inte klickar så bra eller har så starka känslor för varandra.
Om ni skulle träffa på varandra någonstans tycker jag att du kan hälsa ifall du får en impuls att göra det. Du får absolut ta initiativ och du behöver inte hans tillstånd för att säga hej. Om han ser dig och inte hälsar tillbaka är det ärligt talat mycket mer pinsamt för honom. Det är ju inte direkt ett tecken på mognad att skygga undan människor man lärt känna bara för att det inte ledde till något seriöst. Om man inte klarar av att hälsa tillbaka på en människa som hälsat på en ligger oftast problemet i en själv och inte i personen som hälsade. Så du behöver inte oroa dig för att en sådan situation skulle vara pinsam för dig.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp för dig.
Kram och lycka till <3
Rosanna