så himla jobbigt
09.03.2015
Hej decibel. Har jätte stora problem med min svartsjuka. Slutar inte tänka på vad min pojkvän gjort mot mej förr eller vem alla han varit med. Det händer hela tiden... hur mycket jag än försöker. Skulle han bara gilla nån annan bild på nån annan tjej skulle jag bli tokig. Klarar inte av att veta vem han tycker är snygg eller vem han hånglat med förr. Det finns som inte i min värd att han skulle välja mej framför någon som ser bättre ut. Det här tar verkligen sönder mej... jag vet det inte är normalt och jag vet inte heller hur jag ska hantera det...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Annica svarar
09.03.2015
Hej, jag kan förstå att det känns jobbigt och att det verkar omöjligt att kunna gå vidare. En av våra ljuvliga experter på just sånt här kommer att svara på din fråga.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hejsan där!
Svartsjuka brukar precis som du beskriver vara oerhört tärande och jobbigt att bära på. En viss mån svartsjuka, som uppträder i situationer där det är befogat, är alldeles naturligt och sunt, och ett tecken på att vi bryr oss om någon. Om svartsjukan däremot antar för stora proportioner i förhållande till vad som utlöser den, är det bra att uppmärksamma saken och försöka ta tag i problemet.
Du berättar att du tänker på saker som hänt tidigare, så jag antar att det som utlöser svartsjukan inte händer fortsättningsvis. Det finns flera aspekter som kunde vara väldigt nyttigt att ha i åtanke i detta läge, först och främst bottnar svartsjuka ofta i låg självkänsla medan en eller flera händelser kan trigga igång tankar som blir överdrivna.
En god självkänsla bygger grunden för att kunna förhålla sig realistiskt till rädslor och negativa tankar som väcks. Den inre dialogen består av de tankar du säger till dig själv, och för att kunna förbättra självkänslan måste man förändra den inre dialogen så den blir stärkande istället för krävande och nedbrytande. Vi börjar nämligen tro på det vi tänker tillräckligt många gånger, så därför skulle det vara viktigt att Du skriver ner saker du brukar tänka. Ifrågasätt rädslan, vad är det värsta som skulle kunna hända? Du är starkare än du tror, och att älska någon är också att våga riskera. Det innebär också att man väljer att värt att riskera att bli sårad, för kärlek hänger ihop med rädsla, för ju mer vi älskar, desto mer har vi att förlora. Men vi ska inte fastna i tankar om förlust, för då skulle man t.ex. aldrig kunna skaffa en hund enbart för att den kommer att dö någon gång.
Skriv därefter upp uppbyggande mantran efter de negativ meningarna. Varje gång du tänker något destruktivt, om t.ex. saker som hänt förut så öva på att avbryta tanken med realistiska och stärkande mantran som t.ex. "Nu ser jag framåt, jag duger och är toppen som jag är". Tankens kraft är alltså enorm, och enligt vad vi tänker kommer vi att känna och må. Irrelevant svartsjuka åthjälps just med att stoppa de nedbrytande tankarna och ersätta dem med konstruktiva meningar.
Svartsjuka kan också komma och gå i perioder, ibland är vi känsligare, särskilt om vi har ett emotionellt bagage betingat med liknande händelser. Som snabb förstahjälp fungerar distraktion också bra, börja syssla med något annat då svartsjukan slår till, grabba tag i en tidning och läs, jogga en sväng eller gör något annat som du gillar.
Den man älskar vill man inte såra, och har du hittat en rejäl kille som verkligen älskar dig för den du är kommer han också att göra sitt allt för att du inte ska bli ledsen. Ett förhållande byggt på en hållbar grund baserar sig bland annat på tillit, trohet, hänsyn, uppriktighet och engagemang. Då kan man diskutera med varandra om det som känns jobbigt utan att förhållandet går i kras. Om den ena upplever något som jobbigt kan den andra vara tillmötesgående och stöda, för man är ett team som ska klara både med- och motgångar också på långsikt. Bra att tänka på när man utvärderar sin förhållandesituation, huruvida den ger det huvudsakliga man söker.
Det är bra att reflektera över sin situation och omge sig med personer som stöder en. Ifall det känns rätt kan du gärna också ta upp detta med din pojkvän, för kommunikation är a och o. Han kan förstå dig bättre och få klarhet i varför du agerar och reagerar som du gör, samt finnas där som stöd. Förslagsvis kan du nämna att du har svårt att släppa vissa saker, men det kommer att lyckas även om det tar tid, och du är glad om han finns där för dig.
Det är jobbigt just nu, men du kommer igenom denna period, med mer erfarenhet och visdom i bagaget, som hjälper dig att tackla framtida situationer. Ett stort lycka till och många styrketankar från Annica Wahrman