Så kär
28.04.2016
Hej! Nu är det så att jag gillar en tjej som går i klassen över mig. Hon är ett år äldre. Jag har gillat henne ett bra tag nu och har funderat på att fråga chans men tänkt att jag kanske borde chatta med henne först. Nu är frågan: Vad ska man skriva åt en tjej som det är första gången man chattar med? Kär kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.05.2016
Hej Kär kille!
Det här är en bra fråga: vad ska man säga som allra första sak för att få någon på fall? Det här har nog förälskade människor funderat på i årtusenden, men det är nu först de senaste decennierna som man har kunna skriva det tex i en chatt istället för att säga det face to face (eller skicka brevduva, typ).
När du första gången ska skicka åt en tjej du gillar, så är det bra att veta ifall hon åtminstone vet om att du existerar eller inte. Vet hon helt säkert vem du är, så behöver du i alla fall inte säga "hej, det är jag som är Pelle på 8A, som bor i..." Annars kan det ju vara bra att börja med just det. Och du måste ju faktiskt inte alls släppa bomben "hej, har jag chans på dig" direkt på momangen heller, fastän hon redan vet vem du är. Tro det eller ej, men det är lättare att man säger "fel" om man helt plötsligt måste bestämma sig. Antingen att man säger nej, bara för att man inte riktigt vet vem typen är och ännu mindre hunnit föreställa sig honom som Pojke. Eller för att man blir chockad, kanske lite skraj, av det plötsliga erbjudandet. Eller så kläcker man ur sig ett ja, men ångrar sig sedan. Bäst skulle absolut vara om du gav henne en ordentlig chans att lära känna dig före hon ska säga ifall hon vill bli tillsammans med dig eller inte.
Så börja helst med meningen att nu ska ni lära känna varandra. Ge henne en chans att skapa sig en uppfattning om dig som människa. Sedan kan det vara bra att ha ett ärende första gången man chattar, det kan fungera som ett svepskäl till att ta kontakt ifall du gärna skulle vilja ha det. Fråga om hon har några råd om vad du kunde köpa åt lillasyster i födelsedagspresent. Fråga ifall hon kan rita en tatuering åt dig, hon som är så duktig på teckning. Vadsomhelst. Det behöver inte ens vara så värst bra fråga, för det gör ju inte så mycket ifall hon lite misstänker att du egentligen vill något annat när du börjar chatta med henne. Hon VET ju alltså inte om du har baktankar, men hon kan kanske lite börja tänka på hur det skulle kännas ifall det kom fram att du är intresserad av henne. Se, det är mystiskt nog lättare att bli förtjust i någon som man redan lite gissar att är förtjust i en tillbaka.
Du kan även göra något oväntat, som att skicka en kattvideo åt henne. Då funderar hon såklart Va, varför skickar han åt mig?, och blir nyfiken. Och den känsla hon lämnar med efter att ha sett den gulliga och lite roliga kattvideon är att DU är lite gullig och rolig. Du blir inte skrämmande i alla fall. Följ sedan upp med att fråga om hon sett någon bra kattvideo - eller om hon är en hundmänniska istället. Och så fortsätter ni prata om ditt och datt mellan himmel och jord. Fortsätt fråga om det blir tyst, och fråga gärna saker som visar att du är intresserad av henne som person, inte bara som en snygg barbiedocka eller annat ytligt. Så småningom kan du smyga in en komplimang, igen gärna om hennes insida heller än om hennes utsida, och allmänt vara gullig, snäll och rolig. Killar tror ofta att de behöver vara så himla coola och tuffa och starka och ha en massa dyra och häftiga prylar. Men de allra flesta tjejer faller mycket lättare för den softa varianten av drömkille, han som är romantisk och omtänksam och charmig. Att dra på bakhjulet med mopon funkar alltså inte på tjejer i allmänhet. Jag vet, chocken. Men det där med bad boy är överskattat.
Räkna dock med att hon kommer att berätta vad du sagt åt sina närmaste kompisar på två röda sekunder. Det är okej, bli inte skrämd av det, utan visa dig gärna gladlynt, trevlig och charmig mot dem också. Unga tjejer brukar i regel lyssna rätt mycket till kompisarnas åsikter, även i kärleksfrågor, så håll dig väl med dem om du kan. Det kan du även genom att exempelvis se till att det som syns om dig på sociala medier (tex intstagram) ser ut som bra pojkvänsmaterial - för de kommer att kolla upp dig på alla sätt de kan. Igen, bli inte rädd, tjejer bits inte.
Friskt vågat nu bara. Är hon den minsta lilla gnutta intresserad av dig, så kunde du rabbla telefonkatalogen, och hon skulle ändå vilja prata mera med dig, så var inte så rädd för att säga sådant som han kanske kan tycka att är fånigt. It´s not! Huvudsaken är ATT du pratar/chattar med henne, inte exakt vad du säger :)
Och vill du, så berätta gärna sedan för oss hur det gick? Vi håller tummarna här på Decibel!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott