Så rädd hela tiden
25.08.2014
Hej! Jag är en extremt konstig prick. Jag vet att jag är hetero eftersom jag varit kär i en kille förut, så det är inte det. Men jag kan inte bli lyckligt kär, det är omöjligt! Får jag veta att en kille är kär i mig eller så blir jag jätterädd och börjar undvika honom och må illa även om han så skulle vara söt/snygg och snäll. Har en bekant som påstår att jag är söt och att han gärna skulle vilja hångla med mig (efter att ha hört att jag gjorde det med en tjej), och jag vet inte vad jag ska tänka riktigt. Han ser ju bra ut, verkligen till och med, men han bor så himla långt bort, och dessutom känns han inte riktigt som min typ.
Där har jag ännu ett problem. Jag nöjer mig aldrig! Det finns bara en enda kille som är perfekt och det är den jag blev kär i den där första gången - det är faktiskt den första jag blev kär i på riktigt, och nu är vi i och för sig jättenära vänner men han har redan sagt att han inte känner samma för mig. Dessutom har han flickvän. Jag fortsätter att hålla på att jämföra alla med honom, för jag vet att även om jag möter någon som är bra så finns det någon i världen som är bättre, för HAN finns ju. Och jag VET att jag inte kan gå runt och leta hela livet, men jag får faktiskt obehagskänslor med alla andra killar och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Ingen aning, faktiskt.
Vad är det med mig? Är det för att han avvisade mig som jag har svårt att låta andra närma sig mig igen? Kommer jag någonsin att kunna bli kär och lycklig? Det verkar inte vara någon annan än jag som har det här bekymret för ingen förstår när jag berättar :/ tycker överhuvudtaget inte om när någon kommer för nära och vill mer än jag. Mia Wallace (ser lite ut som hon, faktiskt)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.08.2014
Hejsan, Mia Wallace (ser lite ut som hon, faktiskt)
Jag vet att du inte är ensam om ditt "problem", och du är inte alls konstig utan helt normal :)
Det kan ju vara spännande och tryggt att romantisera sina känslor för någon på avstånd, därför är det också jätte vanligt att man blir "kär" i filmstjärnor och skådelspelare som verkligen finns på tryggt avstånd. Så länge allt sker på ens egna vilkor, man känner att man har kontroll över det hela så känns det bra, men genast något ändras som att föremålet för ens varma känslor börjar visa något tillbaka får man kalla fötter. Då känns det inte längre så tryggt och bra, då blir det ju lite farligt, för tänk om det skulle bli något....Man börjar lätt jaga upp sig själv med tankar som att: "men kanske jag inte är kär i honom, kanske det finns någon annan som är bättre" osv. Heeeeelt normalt. Det kan ju betyda att den "rätte" inte ännu kommit i ens väg, och att man glömmer allt sånt sen när det verkligen klickar med någon. Det viktigaste är nog att du inte stressar fram något utan låter allt flyta på och få ta sin tid.
Man ska ju inte kasta sig i första bästas famn heller, (syftar på han som sagt att han vill hångla med dig ev pga att han hört att du hånglat med en tjej) DET gör att jag ser RÖTT!!!! Alltså på riktigt, är det dig han gillar eller har han nån sorts våt föreställning av någonting från en porrfilm med två tjejer och vill lite få känna på det via dig????? Det är nog det sista du ens ska ödsla tankar på att göra, inte en sekund att du ska ställa upp på nåt sånt, aldrig. Man hånglar och annat BARA med såna som man känner nåt för, som är ens typ eller som man känner pirret från.
Den första kärleken kommer att finnas kvar för evigt, men mera som ett vackert minne inte som en måttstock på hur en partner borde vara. Du måste släppa honom och försöka gå vidare, det är inte lätt men det går. Läs mera HÄR.
Du kommer helt säkert också att hitta din prins, men leta inte efter honom hela tiden, låt honom hitta dig.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna