Säjj inte att jag är flr liten för att veta vad kärlek är -,-
29.01.2014
Håller lixåm på att dö här.. x) ja älskar en kille så uti helvette mycket! Vi kan typ tala med varandra om allt och han är som en bror.. han gillar ngn annan och det knäcker mej.. han säger att han inte vågar säjja åt henne för att hon skulle skämma ut sej? Jag gråter för honom på nätterna och jag årkar snart inte mera.. han vet att jag gillar honom och är just därför mycket försiktig med att tala om ämnet kärlek.. egentligen borde det bästa vara att bryta helt men jag vill inte :'( jag älskar honom mer och mer för varje dag som går och det tär på mej inifrån.. vad ska jag göra och hur ska jag göra det? :'( ...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
06.02.2014
Hej!
Ja förlåt, ibland kan det hända att vi tar fasta på fel saker och kanske förstår era frågor fel, men som tur så har vi kommentarmöjligheten så vi kan rätta till det hela - bra att du skrev igen!!
Men som vi redan sade i vår kommentar, kärleken är nog en av de svåraste sakerna här i livet - visst, det kan kännas såååå ljuuuuvligt när det går bra men det kan också ta så himla ont och göra hela livet uselt. Speciellt svårt är det när någon man gillar inte besvarar de känslor man har, att kärleken och förälskelsen bara är ensidigt. Men det är nog något som vi alla kommer att uppleva någon gång under livet, för tyvärr är det så att varje förhållande inte kan sluta lyckligt. :( Men lika ont tar det ju varje gång...
Det finns egentligen inte så mycket du kan göra med tanke på att han inte besvarar dina känslor - du kan ju inte tvinga honom att gilla dig "på det sättet" heller. Ibland kan det ju hända att känslorna växer fram om man varit vänner först och visst finns det en liten möjlighet till det... men vi tycker nog inte att det är något du ska gå och vänta och hoppas på, tyvärr. Ett klart tecken på att det inte är så troligt, är att han medvetet undviker ämnet kärlek, troligen för att han vet om dina känslor för honom men han inte vill såra dig genom att prata om det och den andra han gillar.
Många gånger så dras vi också till sådant som är lite förbjudet och som förnekats av oss. Lite förenklat kanske, men ofta blir man bara mer besluten på att man vill ha något bara för att man inte kan få det. Hjärnan liksom låser sig och man inbillar sig att man inte kan vara lycklig utan att få/ha det man vill ha och längtar efter. Men man kan faktiskt påverka sina tankar och känslor med medvetna tankar och rätt inställning. Vill man, så kan man nog komma över någon.
Och det tycker vi du borde göra eller åtminstone försöka. Du skriver i din kommentar att du brytit kontakten med honom, vilket vi tycker är klokt om du vill "glömma" dina känslor för honom. Att bryta kontakten är nästan nödvändigt, åtminstone i början, för att kunna gå vidare. Vi har massor med andra tips under Information-delen på hur man "lättare" kan komma över någon, var snäll och läs dem här!
Däremot vill vi sätta STOPP!!! på tankar som "jag+kärlek skiter sej ändå" - det stämmer INTE! Här igen skall du sätta stopp på de negativa tankarna och tänka positivt istället! Det kan vara svårt i början, men det finns också något positivt i att du kommer över honom -chansen att hitta någon annan. Och visst kommer du att göra det, vi lovar!
Nu tycker vi inte att du genast ska försöka spana in någon annan att bli förälskad i, tvärtom -vi tycker att du bara ska njuta av att vara du en stund. Gör saker DU tycker om att göra, ha roligt men kompisarna, titta på dina favoritfilmer, ha tjejkväll, ta en springtur, spela Wii... Förutom att du har roligt och gör sådana saker du tycker om, får dessa aktiviteter dina tankar bort från honom och så småningom lättar smärtan. Och kom ihåg: man brukar faktiskt träffa någon annan precis när man minst anar det (kanske just när ni har roligt med kompisarna?) - låter kanske som en kliché, men det är faktiskt sant!
Det kommer nog att bli bra! <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott