Samma person
30.10.2017
Hej!
Så dendär pojken skikkar bara på helgen och cirka 1 gång i veckan först. Och flirtar och är som jätte intresserad att skikka å sånt. Men varför skikkar han bara på helgen? tycker han inte om mig? Men då skulle han ju inte skikka alls. Vi har inte skickat på en vecka (vi skickade med varandra förra veckan på helgen) och jag vet att han har haft fullt upp i helg, han har sakt att han mycket att göra varje dag (jag har också haft det, så därför har jag inte skickat till honom först) så ska jag vänta tills ihelg och se om han skickar eller ska jag skicka den här veckan? Kan det hända att han tycker om nån annan? Om vi börjar skicka denhär veckan vad är tecken på att han fortfarande tycker om mig och vill att jag ska skikka först? En sak som jag tror är att han tror att han stör mig när han skikkar men det gör han ju inte. Snow

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.10.2017
Hej igen Snow!
Vet du, jag tycker nog att det börjar låta som att det är dags att ha ett litet snack med den här killen om vad han vill, vad du vill, vad han känner och vad du känner. Förr eller senare måste man ha det här snacket, även om det känns nervöst och riskfyllt. Jag förstår att du kanske oroar dig för att han ska säga något du inte vill höra om du frågar rakt ut vad han egentligen vill med dig, men du mår säkert inte så bra heller av allt det här fram-och-tillbaka-vad-menar-han-riktigt-???. Det kan bli riktigt tröttsamt i längden att liksom bara hänga och dingla på kroken, men aldrig bli varken inhalad och fångad eller släppt fri från den där arma kroken. Nu verkar han rycka i linan bara under helgerna och det verkar så tungt för dig att igen fundera på hur du ska sprattla för att passa honom.
Det låter som att det här spelet mellan er, typ vem som skickar först och hur ofta och med hur mycket flirt i, börjar ha gått i repris några gånger nu, och jag förstår om du vill ha klarhet snart. Och då hjälper inget annat än att fråga rakt ut. Klart att du kan fortsätta att vänta på att han antingen ska säga att han gillar dig och vill något mer än bara chatta ELLER slutar höra av sig (alternativt säger något om att ni är "bara vänner" eller liknande). Men han har ju inte gjort det hittills, så vad är sannolikheten att han ska ta något beslut snart - och få mål i mun att säga/skriva det åt dig?
Risken med att INTE ta upp det här till tals är att han eller du tröttnar till slut och hittar någon annan som det händer något mera med istället. Sannolikheten är kanske ändå att det i så fall blir du, eftersom han ju verkat nöjd med läget som det är nu ganska länge redan. Tänk om det här är precis vad han vill ha och inget mer? Bara ha någon att chatta med när lusten faller på och man har tid, inga löften och inga uttalade känslor? Lite rolig flirt, inget mer? Om du ärligt vill precis detsamma, så är det ju ingen fara, då är det bara att chatta på när du får lust. Men om du ändå på något plan vill ha mer än så här, tex vill att ni ska bli ihop osv, så måste du nog snart säga det. Det kan ju ända hända att han också vill något mer, men att han är lika osäker och blyg med att uttrycka känslor som du. Så i bästa fall blir han bara glad om du tar första steget!
Oavsett, så kommer du förhoppningsvis att bli klokare efter att ha pratat om det här öppet med honom. Det är ju ändå liksom obligatoriskt om man vill ha en kärleksrelation med någon, då måste man kunna tala öppet med varandra. Kan man inte det, så finns det nog inte mycket hopp för relationen.
Så kanske det inte är så stor skillnad när i veckan du börjar chatta med honom, utan vad ni borde tala om nästa gång?
Håller tummarna att det går som du vill <3
Hälsar Liselott