Samvete kom ikapp
30.05.2014
Hej.... Har dåligt samvete! Jag och min pojkvän hade paus i några veckor/nån månad. Nu är vi ihop igen. Under den tiden hånglade jag med en av hans kompisar. Han vet inget om det här, men nu börjar jag få så dåligt samvete att jag inte kan sova enns. Jag har ju inte varit otrogen och har inte någon skyldighet att berätta heller men samvete kom ikapp... Är livrädd han ska lämna mej om jag berättar, är nästan säker på att han kommer göra det, och det är det sista jag vill att förlora honom igen!!!! Vad ska jag göra???
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.06.2014
Hej, svår fråga det där. men som du skrev du har ju inte varit otrogen, ni var ju inte tillsammans just då det hände, så du har ju inte gjort något fel egentligen. Men jag kan förstå att det ändå kan kännas lite jobbigt.
Men om du svänger på det, vet du vad han eventuellt har gjort under er paus-tid? Skulle du vilja vet det och framförallt skulle du må bättre av att veta det?  Nu är ju detta bara min åsikt, nån annan kan tänka annorlunda. Men jag tycker ju att det som hände eller inte hände under er paus-tid är gammalt och glömt. Som sagt var nån annan kan tänka helt annorlunda och känna som du att den inte kan leva med att inte berätta.
Du måste nog väga för- och nackdelarna mot varandra, kan du leva med att inte berätta eller kan du inte hålla detta inom dig själv och känner att det är bättre att riskera att mista din kille men att du tar den risken och berättar.  Våra åsikter går lite isär här på kontoret, vissa skulle berätta och ta risken att det blir slut medna andra, som jag skulle låta det vara eftersom det hände när ni inte var tillsammans.
Förlåt att vi inte kan ge dig ett 100% råd, men detta är nog en sak som du måste känna efter inom dig själv hur du ska göra.
Massor med kramar från Sanna och Angelica på Decibel