satsa(våga) eller inte satsa(våga) det är frågan...
09.09.2015
Hej kära decibel! :)
Nu är det såhär att jag har börjat en ny skola (igen) och som senast går jag och fattar tycke om en skitsnygg kille i klassen...
Senast hände följande: vi började skolan och jag började gilla en kille i klassen, vi hängde ut på håltimmarna och chattade mycket, ett tag senare blev vi ihop. Han gav mig små presenter när vi träffades, han tog med sig kaka och bjöd mig då jag fyllde år osv. Vi kysstes, kramades och hånglade. Och sedan gjorde jag slut. I efterhand har jag funderat vad orsaken till det var han hade inte gjort något fel, och nog gillade jag väl honom lite ännu men hur som gjorde jag slut efter några veckor av kramar, kyssar och hångel. Har kommit fram till att jag tror jag gjorde slut pga. att jag blev skrämd av all uppmärksamhet jag fick av honom och av alla runtom som kollade på oss, och att jag såg honom hela tiden och han såg mig hela tiden inte en ensam stund.
Så till saken nudå... jag har umgåtts med den skirsnygga, snälla killen i ca 3v nu från och till och han verkar gilla mig men vi har bara kramar någon gång och så... och nu är jag rädd att jag skall bli skrämd av uppmärksamhet och att vi går i samma klass igen och göra slut med honom efter ett tag ifall jag kysste honom och eventuellt blir ihop med honom.
Snälla Decibel skulle vara jätte tacksam att få lite råd i detta. :)
tjejen som gör allt så invecklat xD

Ungdomsinformatören Jenny svarar
15.09.2015
Hej tjejen som gör allt så inveclat xD! -och är inte den endas som gör det -det hör ju lite till våra tjejers natur ;)
Låter som om du kanske inte är färdig för så mycket på en gång, och det gör inget -man behöver inte vara det! Då tycker jag att du ska göra som det känns bra för dej. Det skulle nu, eller inte kanske riktigt ännu för relationen är ganska "färsk", men sen vara bra att du kunde prata med din nya kille om dina känslor och likadant han med dig, så att ni kan förstå varandra bättre sen om ni blir ihop. Ni verkar ha mysigt med varandra och du kanske tar för mycket press av att borde kyssas etc. fast du på riktigt själv bestämmer när du gör det och det är bara du som vet när det känns bra för dej.
Tycker nog att du vågar satsa på killen, men du skall göra det med dina egna villkor och  framskrida i din egen takt -fast han skulle ha en snabbare takt, så ska du inte följa den om din egen takt känns lite slöare. Kanske du kan försöka få honom att vänta på dig en tid då...Då ni verkligen båda tycker om varandra och respekterar varandra, behöver ni inte vara oroliga för t.ex. om förhållandet tar slut om ni inte kysser varandra just då och då, utan tar i hänsyn till varandras önskemål och känslor. Du ger ju också fela signaler till honom också om du gör slut för att du blir rädd -ör han kan tro att du inte gillar hono längre....Vet inte om det är det som du oroar dig för, men vill ändå säga det. Om du denna gång också blir skrämd i något skede, tror du att du kan säga till honom hur det känns för dej, men utan att glömma att berätta att det inte betyder att du inte har känslor för honom? Det kan vara svårt att läsa en annans tankar och därför kan det vara bäst att klä dem till ord ibland. Det var nu bara något som jag kom att tänka på när jag läste din fråga och tror verkligen att om han tycker mycket om dej, så förstår han det och det är då som ni "boundas" på ett alldeles nytt sätt. Ni kan vara trygga med varandra och kramas hur länge som helst för ni vet att kramandet nog blir kyssar sen då det känns bra för er båda.
Ha det så bra!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny