sex
03.02.2024
Hej, jag och min pojkvän har varit officiella i 6 månader. Han är 15, fyller 16 i augusti och jag fyllde just 17 nu i januari. Vi vet om att lagen säger att man inte ska ha sex före han är 16 men hur drabbas man om man verkligen har sex eller redan har haft? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2024
Hej,
Du har helt rätt i att i Finland blir "byxmyndig" då man fyller 16. Men avsikten med skyddsåldern är inte att förbjuda två jämngamla personer som samtycker till att ha sex från att ha det. Lagen finns till för att förhindra att vuxna skall utnyttja barn. Om man är utvecklingsmässigt på samma nivå och båda är tillräckligt gamla för att veta vad det innebär om de samtycker så är det alltså inte ett brott att ha sex.
Det låter bra att ni har varit tillsammans en tid och sex är antagligen någonting ni har diskuterat, så då är det bara att se till att ni ordnar med prevention och sedan ta det stegvis i den takt som känns lämpligt. Fördelen med att ni känner varandra så bra är att ni då har goda förutsättningar att läsa av varandra och göra det till någonting speciellt.
Lycka till.
Kram,
Tessi