Sex!!
22.11.2013
Jag är 13 år och vill gärna ha sex, men jag vet inte hur för jag har inte en kille och jag känner inte så många som jag kan ha sex med! Jag har aldrig haft sex så jag undrar också om det gör jätte "ont" första gången? Ibland brukar jag onanera mig sj det är jätte skönt men vill sluta med det!
Hälsningar~Elin :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2013
Hej!
Vi har skickat din fråga till vår splitternya expert Teresa, som är både hälsovårdare och sexualrådgivare, så hon svarar på din fråga så fort hon hinner!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Elin,
Det är bra, och helt naturligt, att du funderar på sex och känner dig nyfiken att pröva på det, men eftersom du är 13 år skall du nog vänta med att ha samlag. Du är för ung. Det är jättebra att du onanerar, och det är ingenting jag tycker att du skall sluta med. Det är ett bra sätt att lära känna sin egen kropp och att ta reda på vad man tycker om. Om några år, då du har en pojkvän som du känner bra och tycker om, kan ni börja lära känna varandras kroppar och tids nog kan ni ha sex, då ni båda känner att ni är redo för det. Det är en fin sak att fantisera om sex och att känna lust - men det betyder inte automatiskt att man är redo för att ha samlag.
Det är vanligt att det gör lite ont första gångerna man har samlag, därför är det viktigt att man gör det med någon man litar på och att man är rädda om varann - då kan man ta det försiktigt. Att det kan göra ont första gången är ändå inte någonting du behöver bekymra dig över just nu, fortsätt att onanera och fantisera för dig själv, så hinner du med allt det andra tids nog.
H: Tessi