Självmord
16.02.2024
Hej! Jag och min flickvän har varit tillsammans i ett halv år och jag har märkt att hon mår väldigt dåligt. Så då har hon saggt åt mig att hon har självmordstankar och att hon inte mår bra. Hon tycker inte om att prata om det och håller allt för sig själv men har sagt lite åt mig. Nu har hon slutat helt att prata om det med mig också för hon vill inte att jag skulle påvärkas av det. Hon har saggt att hon förut har varit till en psykolog men då blev det bara värre. Jag vet att hon vill ta sitt liv men hon vill inte prata om det och jag försöker hjälpa henne så mycket som jag bara kan och försöker uppmuntra henne att söka hjälp men hon vägrar. Hon har också saggt att jag absolut inte får säga att hon mår så här åt någon så jag vet inte vad jag ska göra. ,

Ungdomsinformatör Kix svarar
20.02.2024
Hej!
Tack för din fråga. Beklagar att din flickvän mår så dåligt, det är säkert jobbigt att se när någon du bryr dig mycket om lider.
Det är fint att du vill finnas där som stöd för henne, och det känns säkert besvärligt när hon inte alltid vill berätta vad det är som hon känner. Jag vill först och främst påminna dig om något jätteviktigt: kom ihåg att också ta hand om dig själv!!
Det är mycket vanligt att man själv börjar må sämre av den oro och stress som det innebär att en nära människa mår dåligt. Det är helt okej att du också sätter tid på dig själv och saker som DU mår bra av. För det blir svårt att hjälpa någon annan om man inte också samtidigt hjälper sig själv.
Har du någon annan än din flickvän som du kan prata med om din oro för henne, så att du också skulle få lite mera stöd och någon att bolla tankar med? Exempelvis en förälder, ett äldre syskon, eller kuratorn på din skola (kuratorn har tystnadsplikt). Även om du skriver att hon sagt att du absolut inte får berätta för någon hur hon mår, så måste jag personligen säga att jag inte riktigt tycker det är okej att be dig bära på så här tunga saker helt ensam. Dessutom behöver hon ju helt uppenbart mera hjälp, vilket hon bara kan få om det finns flera som vet att hon behöver hjälp = kan stödja henne.
Kom också ihåg att fast det är fint och jättebra att du vill stödja din flickvän, så är det i slutändan hennes eget ansvar (och hennes föräldrars ansvar) att ta hand om måendet. Det går tyvärr inte att tvinga någon att ta emot hjälp, om de inte vill ta emot den. Men det är jättebra att du fortsätter att uppmuntra henne till det, eftersom hon helt klart skulle behöva utomstående hjälp. Det är inte tänkt att man som partner ska behöva ”bära” den andra, och speciellt inte göra det ensam.
Har du provat föreslå för din flickvän att du kan komma med henne om hon far och berättar för någon hur hon mår, så att hon inte behöver fara själv?
Vet hennes föräldrar/vårdnadshavare om hur dåligt hon mår så att de kan föra henne vidare till hjälp (om de är vettiga personer)?
Fast hon själv säger att det blivit värre av att gå till en psykolog, så funkar det generellt inte så i längden. MEN man kan behöva gå ganska många gånger innan man märker någon effekt, och jag ska inte ljuga – det kan vara jättejobbigt att gå i terapi. För då tvingas man möta sig själv och de saker som känns jobbiga, istället för att fly undan dem. Så i stunden kan det kanske kännas ”värre” på det viset att man måsta våga möta många jobbiga känslor – men i längden så är det bara genom att känna sina känslor och jobba med sina svåra tankar som man kan komma vidare till ett bättre mående. En professionell inom mental hälsa kan också ge en tips och verktyg på hur man kan hantera sina tankar och känslor på ett bättre vis, när man lärt känna sig själv mera.
Ifall man inte känner att man klickar med sin psykolog efter några besök, så kan man prova byta psykolog, för det finns många olika sätt att jobba på, och dessutom många olika personligheter som man kommer mer eller mindre bra överens med. Kanske du kan försöka uppmuntra din flickvän att prova gå till en helt ny psykolog/annan sakkunnig på mental hälsa?
Du kan också berätta att det finns olika stödchattar, om hon inte är redo att träffa någon professionell face-to-face ännu. Ett bra exempel är Ärligt Talat-chatten, där man kan chatta anonymt med bland annat psykolog eller handledare.
Du kan försöka säga åt henne att det skulle betyda jättemycket för dig om hon gick och pratade med någon, för att du bryr dig så om hennes mående och är orolig för att du märker att hon håller inne mycket, och att du själv skulle kunna slappna av mera om du visste att hon får professionell hjälp.
Det låter som att du redan gör allt det du kan – du lyssnar, du finns där, och du uppmuntrar till att söka hjälp. Mycket mera än så kan man inte göra som anhörig. Men jag skulle absolut ändå igen vilja uppmuntra dig till att prata med någon vuxen om detta – både för din egen skull och för hennes skull. Det värsta som kan hända av det är att hon blir sur/arg på dig om hon får reda på att du pratat med någon om det, och det bästa som kan hända är att hon får mera hjälp, stöd, och förståelse.
Kom ihåg att ta hand om dig själv. Jag vill ännu tillägga att det som du skrev i hemliga rutan att hon sagt till dig så tycker jag inte är riktigt rättvist, man kan inte lägga över hela sitt mående på någon annan, oavsett hur man mår eller vad som hänt åt en.
Jag hoppas din flickvän börjar må bättre snart, och får det professionella stöd hon behöver <3
Kram, Kix