Ska jag glömma allt?
20.04.2015
Hej!!
jag har förr frågat hit och har fått jätte bra svar så tack!!<3
Nu är det så här att jag har problem att bestämma mig för det rätta... Det är en kille i skolan som jag har tyckt om förr och vi var då "tilsammans" men sen så kände ja inget för honom längre och sa som det var., men nu enda sen efter det så har jag nu som då börjat smått gilla honom på nytt. Men då är det så att han är med andra tjejer också och han pratar mycket med dem och har roligt men sen när det kommer till mej så händer inget.. Men då när vi hade en uppgift i skolan som vi skulle vara i grupper så kom jag med honom och han pratade och kramade mej och var nära mej och så.... Men nu efter så är det som om inget skulle ha hänt:( ska jag bry mej eller?? Jag har jättesvårt att veta om jag bara ska glömma allt.. För när andra är med så är det som om han inte känner mej men sen när det bara är några som vi knappt känner så är han hela tiden med mej och pratar och det känns så himla bra. Vad ska jag göra? Har funderat på det här jättelänge nu så jag tyckte det var dags att fråga.
:/

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
22.04.2015
Hej!
Jaaa-a du, nu skulle vi behöva den där magiska kristallkulan igen för att skåda framtiden i. Eller i alla fall för att se ifall det är det ena alternativet som får bättre "resultat". Men så funkar ju inte kärleken, nä...
Nå, vi får försöka spekulera runt ikring vad han kan tänkas mena och känna. Vår magkänsla säger dock att det att han verkar intresserad när ni är på tu man hand och ointresserad när ni är med andra kanske kan bero på sårad stolthet. Du dumpade honom då förra gången, och det vill han säkert inte att folk runt er ska minnas (han kanske kopplar ihop det med stolthet, status, misslyckande osv). Han vill nog säkert inte heller att de ska tro att han fortfarande har känslor för dig - som ju dumpade honom och därför obviously inte hade känslor för honom. Så då verkar det ju ganska självklart att han inte visar sig sårbar inför andra genom att visa att du fortfarande betyder något för honom. Det kan säkert också lätt gå till överdrift, så att han tydligt nonchalerar dig när andra kan se.
Men sedan igen så verkar han ju nog fortfarande känna något för dig, eftersom han visar sig positiv när ni är på tu man hand. Hur mycket han känner eller huruvida det bara var tillfälligt, då när han hade dig bredvid sig, kan vi inte säga. Kanske vet han själv, kanske inte (alltså att han inte heller är så säker på vad han känner eller vad han vill). Man brukar dock ha lite större tendens att bli kär igen i någon man varit kär i förr, än i en total främling. Det man redan en gång kände, minnen, drömmar om det man kunde ha fått om det inte hade tagit slut, förväntningar som kanske inte uppfylldes förra varvet... Allt det kan rätt så lätt vakna till liv igen. Om det däremot fungerar på andra försöket vet man dock inte. Tog det slut av en viss orsak, så kanske orsaken ännu finns kvar och förstör även under andra (och tredje och femtonde) försöket. Och så finns ju också chansen att man egentligen inte blir kär på nytt i sitt ex, utan kanske mera känner sig ensam och kärlekstörstande och att det då är lättare att tänka på vad man hade än på något okänt och osäkert, som en ny kärlek.
Så kanske frågan egentligen är: men vad vill DU då? Har du känslor för honom nu? Skulle du vilja försöka på nytt? Tror du att känslorna skulle hålla i sig och växa, eller tror du att samma avsvalnande kunde hända igen? Är det faktiskt HONOM du vill ha, eller är du mera så där allmänt sugen på kärlek? Eller var det bara det att han visade dig intresse och uppmärksamhet under grupparbetet som fick dig att fundera om, för att du blev smickrad? Och om ni skulle bli ihop, vad skulle du vilja ha ut av förhållandet igen? Fanns det andra problem än bara att dina känslor inte var starka nog? Vad var det egentligen du kände då? Och nu, om du skulle kolla om ni har en andra chans, är du villig att jobba på förhållandet - för inget förhållande är ju någonsin helt perfekt, utan det kräver alltid jobb och kompromisser?
Fundera igenom alla de frågorna, och så funderar du sedan om du vill gå vidare och hur du i så fall vill gå vidare. Om du vill försöka på nytt, så kan du ju försöka ta kontakt med honom igen helt privat och se hur han verkar då. Ibland måste man bara ta chansen och kolla läget, helt oavsett vad han kan tänkas känna. Det finns inga genvägar till att ta reda på vad han känner, eller hur det kommer att gå för er om ni försöker på nytt, tyvärr, utan kärlek handlar alltid om chanstagningar och risktagningar.
Lycka till, hur du än väljer att göra :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna