Skulle vilja men vågar inte
03.02.2015
Hej!
I min skola finns det en kille som jag är intresserad av (eller kanske kär är ett bättre adjektiv).
Vi tittar på varann i skolan o sådär och på rasterna finns vi liksom "i närheten" (svårt att förklara). När vi har hamnat i samma grupp under grupparbeten vågar vi båda knappt se på varann då vi talar o både jag o han skruvar på oss... Men vi verkar ändå vara lite vända mot varann när vi sitter. Och under en presentation i skolan ville han att jag skulle tala efter honom (vi var tre i gruppen, han, jag och en annan tjej). Han frågade visserligen oss båda men jag märkte att det var riktat mot mig...
Och en massa annat har också hänt men det orkar jag inte dra upp här.
Men trots det så vågar jag inte prata med honom på rasterna och inte han heller. Törs inte prata med honom när han nästan är fast i sina kompisar eller kollar sin mobil. Och jag vill inte heller visa att jag är sådär intresserad (på skala 1-10 så är jag på 12...)
Vi har skrivit smått med varandra på facebook och han verkar vara glad o sådär, svarar med smileysar och sånt.
Trots att jag inte vågar prata med honom helt random i skolan men nog på facebook så skulle jag så gärna vilja fråga nångång om han skulle vilja göra nåt efter skolan eller på helgen. Lite konstigt nog...
Men det värsta och pinsammaste skulle vara om jag skulle ha misstolkat det hela och att han skulle säga nej ifall jag frågar...
Då har man ju typ "blottat" sig själv lite o ens intresse...
Men har ändå på känn att han kan vara lite intresserad... Men jag vet inte och jag kan också misstolka hans signaler också.
Så, ja. Har ni någo tips eller nå sånt hur jag ska göra? Hjäälp. Vill men vågar inte Den rädda

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.02.2015
Hejsan, nu ska vi ändra att du inte längre behöver vara den rädda utan blir den modiga <3
Det låter som att ni båda två är lite rädda och osäkra så nu blir det nog någon som helt enkelt måsta ta tjuren vid hornen för att det ska hända någonting ;) Du har säkert hört det miljoner gånger förr men man måste faktiskt våga lite för att kunna vinna. Fast du skulle ha misstolkat det hela ( det låter inte så) men iaf. Det är inte hela världen fast du skulle ha gjort det. Du ska ju inte sjunka ner framför hans fötter och bedyra din eviga kärlek till honom, utan bara visa att du är intresserad, kanske som vän men kanske mera. Låt det inte komma fram vad du tänkt dig. Då har du iaf lite kvar av stotheten ifall det går illa.
Kolla in en säker och trygg person hur den rörs och agerar bland folk. Såna personer brukar visa runt till höger och vänster att de är intresserade av folk, både killar och tjejer. Inte kära i dem alla utan intresserade som att man tycker att en person verkar vara trevlig och att man gärna skulle bli mera bekant. Härma sånt beteende.
Släpp alla tankar på att det skulle vara pinsamt eller besvärande. Tänk mindre och gör mera! Läs HÄR, hur du kan göra och vad du kan säga. Börja med att säga Hej, när ni möts i korridoren. Om ni ändå har gjort skolarbeten tillsammans så måste ni iaf kunna hälsa på varandra. Sen kan du riktigt bra börja med att fråga lite om skolan, läxor oxh sånt, prov osv. Fråga om han sett den nya filmen, varit på det nya cafét eller nåt annat liknande. Det som också alltid brukar funka är att fråga en massa om honom. Alla gillar vi att prata om oss själva, här kommer mera tips och råd.
Våga vinn!!!!!
Det kommer att gå jätte bra. Han har också säkert gått omkring och velat men inte vågat. Låt inte mera tid gå till förspillo :)
Kram från ungdomsinformatören Sanna