Släppa sin första kärlek
07.08.2015
Har ett problem..jag har haft en kille nu i några månader och han är verkligen den bästa människan jag mött. Helt underbar och älskar mig med allt han har. Mitt problem är att, min förra kille och jag gjorde slut för ett år sen (!!!) ja länge sen jag vet. Han dumpade mig. Men jag har så svårt att släppa honom. Saknar vissa bitar med honom, är inte kär i honom och älskar han inte. Han går på min skola så har varit skönt nu över sommaren.
Vill bara komma över han och alla minnen och sluta jämföra min nya kille med honom. Kanske är värt att nämna att han var min första kärlek och när han sa att hans känslor försvunnit för ett år sen krossades min värd.
Vet ej min fråga men skulle vara skönt om nån svarade..känner mig så konstig.
Kan jag älska min nya kille om jag fortfarande tänker på mitt ex ibland?
Kram Hanna

Ungdomsinformatören Jenny svarar
11.08.2015
Hej!
Den första kärkleken är alltid en viktig person i en människas liv, men med tiden lättar nog känslorna, fast du kanske inte tror på det just nu. Det är nästan samma sak som om man tänker att den första bästa kompisen skulle vara bästa och rätta hela livet -så är det ju oftast inte. Saker och ting förändras och det gör människor också med tiden -man får nya behov och man lär sig hela tiden mera om sig själv och andra -med det samma vet man hela tiden kanske bättre vad man vill ha, hurdana personer man passar ihop med som tjej och vän.
Den man älskar först var den stora kärleken just i det skedet av livet, och visst kommer han säkert att finnas nånstans i hjärtat där var alla minnena finns men de är bara små bitar en en stor helhet -det är meningen att de finns där men det är den stora helheten som gör dig till -den du är -alla de små bitarna tillsammans alltså.
Med tiden blir bitarna ofta mindre och gör plats för nya bitar -alltså nya minnen och nytt innehåll i livet. Vi kan själva välja vilka minnen är de mest betydelsefylla för oss -och de bevaras alltid kvar och likadant kan vi stryka över sådana minnen som vi helst inte vill ha kvar eller göra till mindre bitar. Det är inte alltid lätt och kräver kanske tid, men det går att göra. Det gäller kanske nu bara för dig att försöka acceptera att din förra kille hör till det förflutna och din nya kille är den som du gör nya minnen med, så lev i nuet -njut av den tiden ni är tillsammans och ge av allt för honom -med tiden märker du sen nog att du inte tänker på din förra kille så mycket som du gör nu och inser att den nya killen är just den männsikan som du behöver.
Kram av ungdomsinformatören Jenny