Slut
01.10.2017
Hej! Jag och min kille har just gjort slut. Jag är helt förkrossad och kan inte äta för är så ledsen, vad ska jag göra? Jag kan inte sluta tänka på honom! Slut

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2017
Hej.
Fy vad tråkigt! Jag förstår att det känns riktigt, riktigt jobbigt just nu, och jag önskar att jag hade något botemedel mot det. Jag tror att OM det skulle finnas en medicin mot krossat hjärta så skulle det vara en av de mest använda medicinerna i världen, för ett brustet hjärta är någonting som nästan alla, oavsett kön, kultur eller ålder upplever någon gång under sitt liv. Det betyder inte att det skulle vara mindre smärtsamt bara för att det är vanligt, men det betyder att du är långtifrån den enda som har upplevt det.
Det bästa du kan göra nu är helt enkelt att låta det göra ont. Gråt, känn dig nere och sörj att det inte blev som du hade hoppats. Du har rätt att vara ledsen och det finns ingen orsak att låtsas som att allting är bra. Man FÅR må dåligt, det betyder att du har förmågan att känna och bli förälskad - och det är en av de viktigaste förmågorna som finns.
Försök att omge dig med vänner som förstår och satsa tiden på dig själv. Gör saker som känns sköna. Titta på film, lyssna på musik, läs böcker eller ad som helst som ger dig lite trygghet. Om du orkar så kan du gärna skriva. Det kan kännas bra att få ur sig allting. Det behöver inte vara sammanhängande - poängen är inte att någon skall läsa det utan att du själv skall få utlopp för det. Sen om en tid kan du läsa det du skrivit och konstatera att tiden faktiskt går, och att sorgen förändras med tiden, ibland går den över helt och ibland blir det bara lite mindre smärtsamt.
Jag behöver inte skriva att livet går vidare, för det vet du ju att det gör och just nu spelar det ingen roll. Koncentrera dig på att andas och att överleva. Du behöver inte försöka motarbeta sorgen utan ta den som den kommer, förhoppningsvis gör det att den hastigare går över.
Ta hand om dig!
Många kramar
Tessi