Sluta älska sin första kärlek?
12.02.2015
Är de sant att man aldrig kommer över ens första kärlek? Har sett så himla mycket texter där de står " du kommer aldrig över din första kärlek " etc. Och är de sant vet jag inte vad jag gör. Vill inte komma ihåg han som krossade mitt hjärta hela livet, och verkligen inte älska honom. Vill ju liksom hitta nån annan..hoppas jag varje fall att jag gör. Visst gör man?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.02.2015
Hej!
Klart att man slutar älska sin första kärlek! Att tro något annat är som att för evigt tycka att den första kompis man hade är den bästa och enda rätta. Visst, hen kan ha varit det - under just DEN tiden i livet, i det skedet av livet. Men alla utvecklas vi, går framåt, förändras, får nya behov och målsättningar osv. Det är inte alls sagt att samma kompis skulle passa en i tonåren eller som vuxen, för man är andra människor då.
Detsamma gäller kärlekslivet. Den man älskar först var den stora kärleken just då i livet, och visst kanske han alltid kommer att finnas i den del av ens hjärta där minnena finns - på samma sätt som barndomsbästisen också kommer att äga en liten del av ens hjärta. Men de är sådana pusselbitar som bara blir en liten, liten del av hela den stora bild som är ens jag. Ju längre tid som går desto mindre definierar de en som människa, eftersom man med tiden får fler och fler pusselbitar och kanske aktivt bygger nya bitar i en helt annan del av bilden. De var bara början på något långt och innehållsrikt, men om man inte vill, så behöver de inte påverka ens liv alls i fortsättningen. Vi är summan av våra minnen, men vi väljer själva vilka minnen vi ska ge betydelse och vilka vi ska stryka ett streck över. Man kan till och med få ett fruktansvärt trauma som ett dödsfall eller en våldtäkt tidigare i livet att sluta betyda något för ens nuvarande liv. Men visst, ju mer betydelse man ger minnena, tex skyller saker på dem eller förklarar ens egenskaper eller handlingar med dem, desto starkare och mer påverkande blir de såklart. Knepet är väl ändå att klara av att konstatera att de här personerna och händelserna är bara minnen, de har varit och farit, hände i förgången tid och kommer aldrig att hända igen. De kan inte skada en längre.
De allra flesta första kärlekar blir bara suddiga, rosaskimrande minnen som man ler lite åt när man råkar påminnas om dem nu som då under livet. Så kommer även din första kärlek att bli en vacker dag.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott