Snygg tjej
31.01.2018
Hej, det går en tjej som går i min skola som är jätte snygg och jag skulle vilja lära känna henne. Jag har alldrig pratat med henne så det vore stelt att bara gå och prata med henne. Jag har inte heller någon kompis som känner henne. Så vad ska jag göra för att lära känna henne utan att det blir stelt? Snyggingen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.02.2018
Hej Snyggingen!
Det här är alltid lika knepigt, just det här steget som man måste ta för att få kontakt med någon man är intresserad av. Man vet inte hur man ska göra, men ännu mer: man vet inte hur man ska VÅGA göra något. "Tänk om hon skrattar mig rakt i ansiktet, tänk om hon tycker jag är ett äckel, tänk om hennes kompisar ser och skrattar åt mig, tänk om hon..." brukar snurra i de flestas hjärnor vid sådana här tillfällen. Men ändå lyckas folk göra det, ta det där steget och få kontakt! Det händer säkert många gånger om dagen bara i våra österbottniska skolor, så på något vis måste det ju gå, eller hur? Så hur gör de?
Vi skulle kunna räkna upp en himla massa tips på vad du kan säga och vad du kan göra, men egentligen bottnar det i en enda sak: du måste VÅGA göra något. Så länge du övertygar dig själv om att det kommer att bli stelt, pinsamt, misslyckat, en flopp eller andra negativa utgångar, så kommer ingenting alls att hända. Klart att det alltid finns en risk att det ska skita sig, men om du inte prövar, så har du ju noll chans att lyckas. Så det första du måste göra är att bestämma dig för att göra något. Samla ditt mod och så prövar du vilket klassiskt knep som helst. Möt hennes blick nästa gång ni går förbi varandra i korridoren och le mot henne. Visa med blicken att du ser precis just henne av alla tiotals/hundratals tjejer i skolan. Nästa gång säger du hej när ni möts, precis som om du skulle ha sagt det 10 gånger förr åt henne. Bara låtsas att det är helt normalt och naturligt - fake it until you make it. Naturligtvis ska du också börja följa henne på sociala media och gilla hennes bilder, kommentera något osv. Visa igen att du ser henne.
Då kommer hon att upptäcka dig, alltså åtminstone se just dig bland alla de där hundratals killarna i skolan. Då kommer hon att fundera "vad är det där för en typ, jag ska checka upp honom" och då kollar hon dina sociala media-konton, då kollar hon på dig i skolan, då kanske hon frågar kompisar om de vet något om dig. Då är det dags att visa henne vilken trevlig, charmig och omtänksam kille du är. Nej, inte vilka snygga abs du har eller hur dyr mopo/telefon/whatever. Är hon i närheten ska du inte "sprääda" och verka cool, utan faktiskt verka trevlig, mysig, positiv, gladlynt, rolig och charmig. DET är mer lockande än hur mycket du svär, skryter, brottar ner kompisen på golvet eller slirar med mopon när hon är inom hör-/synhåll.
Nästa steg är att befästa kontakten: skicka något alldagligt åt henne via snap, fråga henne i förbifarten i skolan om hon vet vad det blir till lunch idag, håll upp dörren åt henne - samtidigt som du skiter fullständigt i ifall hennes kompisar också ser det eller om dina kompisar också ser det. Är du mer rädd för vad andra ska tycka, eller tex reta dig för, än att få kontakt med henne, så kommer du att ha betydligt svårare att faktiskt få kontakt med henne, så enkelt är det.
Modigt nu bara, vännen, du klarar det här!
Kram, och håller tummarna, Liselott