söka uppmärksamheten?
17.02.2014
Hejsan, jag har läet känna en rikigt härlig kille som verkar söt och alla talar om hur påhittig social rolig och härlig han är. När vi umgicks i gäng så skojade han om huruvida han ofta blir friendzoonad. Alltså så att alla tjejer bara tycker han är skithärlig som kompis, men inte mer. Jag ser honom som det där mer tror jag, men när jag chattat med honom verkar han ointresserad. Problemet är att det är en vän till mej som är högst upp på listan med vem han chattar mest med och han är högst upp på hennes lista också. Dock har hon för inte så länge sen avslutat ett förhållande och hon är inte en person som "byter ofta", så jag förösöker tänka att de antagligen bara är vänner. Men jag gissar att det är är mer än så för att han ju dessutom halvdissat mig lite med chattandet. Så jag skulle vilja fånga hans uppmärksamhet, få honom att se hitåt. Det är inte så lätt, jag vet inte hur jag ska skicka eller tala med honom. Tänkte att man kanske först kunde göra sig riktigt god vän med honom, jag har inte bråttom. Men det är svårt när jag inte lyckas fånga hans uppmärksamhet och han bara verkar helt stuck i den här andra tjejen. Vill ju inte förstöra hennea och min vänskap heller. molgan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.02.2014
Hej molgan!
Ååååh jätteknepigt! Det är ingen lätt sits du sitter i nu, med tanke på kompisen dessutom. Ser man riktigt krasst på det, så har du rumpan där bak hur du än vänder dig: får du honom att nappa på kroken, så kanske hon blir sur, låter du honom vara ifred, så är du olycklig ändå. Visst finns det de som säger att "i krig och kärlek är allt tillåtet" - men det finns också de som säger att vänskap alltid ska gå före kärlek.
Nå, om jag förstår dig rätt, så VET du inte ifall din kompis är kär i honom eller inte. Eller han i henne för den delen. Du tolkar det så för att de chattar så mycket - och för att han halvdissat dig. Men det kan, precis som du skriver, vara så att de bara är tighta kompisar (vilket å andra sidan kan ge upphov till lite avundsjuka). Kan du faktiskt ta hänsyn till något du bara gissar dig fram till? Hur är det, skulle du kunna få reda på vad hon tycker om honom? Är ni så goda kompisar att hon skulle säga dig sanningen?
Inte för att det är säkert att det blir lättare att välja bara för att du vet att hon gillar/gillar inte honom/inte vet om hon gillar honom. Det beror på vad du anser om regeln om att inte spana på kompisars span/på g:are/flirtar/pojkvänner/älskare osv. Du måste såklart själv bestämma om du sedan respekterar hennes "första tjing" på honom, att hon då "paxat" honom - visst är regeln om att man inte får "ta" någon som en kompis redan gillar ganska vanlig, men det är ju inte alla som håller på den regeln. Hur skulle hon regarera, tror du? Eller om du anser att du har lika mycket rätt att försöka få honom som hon har? Eller ska du bara vänta och se - och under tiden försöka komma honom närmare? Ibland bara måste man göra val här i livet...
Sedan när det gäller intresse i allmänhet, så är det fullt möjligt att vara intresserad av flera på en gång. Men beroende på vad som händer med de här olika intresseobjektet, så kanske ens eget intresse växer snabbt och intensivt för någon av dem och svalnar för den/de andra. Det kanske alltså finns en gnista för flera samtidigt, men bara en av gnistorna utvecklas till en påskbrasa, tex för att hon uppmuntrat en på rätt sätt. Kanske har något sådant hänt mellan dem nu eftersom de chattar så mycket - även om vi inte VET något med säkerhet. Kanske det ändå finns hopp för dig? Om du just gör något som fångar hans uppmärksamhet, så att han blir mera intresserad av dig? Men vad detta något är... Jag ska kasta fram lite förslag (det är svårt, eftersom jag inte känner er):
- Ta fasta på ett gemensamt intresse, typ en viss sorts musik, en sport (synd att det är för sent för hockey-OS), vissa filmer eller TV-serier, YouTubeklipp... Något som du kan diskutera med henne, be honom om hjälp med, visa honom nya saker inom... ?
- Visa dig intresserad av honom som människa - smickra honom genom att få honom att tala om sig själv, sina tankar, sina kunskaper, sina erfarenheter osv. Bra sätt att lära känna varandra hursomhelst.
- Be om hjälp med något speciellt av honom. Matte, mopedens motor, läsplattans krångel, uppsatsämne som han råkar vara bra på, tips på läs- eller sevärt inom något visst... Många killar gillar att känna sig kunniga och duktiga, hjälpande och starka. Kanske det ger dig någon idé?
- Börja tala om något speciellt ställe eller en speciell aktivitet med honom - och bjud med honom att göra just det. Bowla (för att du inte kan), på promenad till båthamnen (för att fota i vårljuset), på revy (för att du hört att den är bra men inte har någon att gå med), tvätta mopeden (för ni har inte högtryckstvätt)... Ge er chanser att umgås irl - för det smäller alltid högre än chatt - och under tiden ni hänger tillsammans av en eller annan anledning så kan du visa hur kul, charmig och intressant du är. Till och med kanske röra vid honom, se om du skulle kunna knäppa på den där elektriciteten i luften mellan er? Ge det chanser att "hända något mellan er" i verkligheten! Håll dig också nära så fort det är frågan om att grupperas i par, sitta på rad i en soffa, fara på danser och dansa... ALLT där du kan vara honom nära fysiskt och irl.
Kanske du kommit på något redan? Det här ÄR svårt, för det finns inga magiska kärleksdrycker och inga kristallkulor att skåda framtiden i - alltså inga genvägar och smarta trix som får folk att falla för en. Ibland kan man inte göra så mycket mera än att visa de bästa sidorna av sig själv (att fejka något lönar sig aldrig) och hoppas på de högre makternas inrådan. Typ.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott