Stress angående förlovning
24.04.2025
Jag vet att detta kanske låter töntigt men jag stressar väldigt mycket över min och min sambos relation och förlovning.
Och jag vill absolut inte tjata för en ring men jag börjar få stress över att folk i min ålder får barn och sånt och vi kan inte förlova oss. Jag har pratat med honom så länge om det här att det skulle vara viktigt för mig men han tycker att det är alldeles för tidigt ( vi har varit tillsammans i 2år)
Jag känner att jag vill påbörja mitt vuxenliv påriktigt nu, men han tycker bara att vi ska vänta och vänta trots att han säger att han älskar mig och vill vara med mig. Kanske ett I-landsproblem men det skulle vara viktigt för mig
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
04.05.2025
Hej och tack för att du skriver till oss!
Vad härligt att höra att du hittat någon så fin att du hoppas på att få spendera resten av ditt liv med honom! Jag är dock ledsen att du känner sådan stress istället för att glädjas över det fina förhållandet du och din kille har.
Jag förstår önskan om och längtan efter förlovning/giftemål, men det är inget du borde stressa över eller försöka pressa fram. På basen av det du skriver låter det dessutom som att dina orsaker för förlovning inte har så mycket med ert förhållande att göra, utan mera med vad du tänker att andra gör och hur du föreställer dig att en vuxen persons liv borde se ut. Kollar man på befolkningsstatistiken får kvinnor i genomsnitt sitt första barn i 30-års åldern, d.v.s. i ett mycket senare livsskede än var du befinner dig i just nu. Det här betyder att det är mer undantaget än regeln att folk i din ålder skaffar barn. Så du behöver nog inte alls ha bråttom – de flesta i din ålder får inte barn än. Sen behöver man inte vara förlovad för att kunna påbörja sitt vuxna liv "påriktigt" – det finns massor av "riktiga vuxna" som inte är förlovade.
Sen ska ett förhållande bestå av ömsesidig respekt. Vet du anledningen till att din kille vill vänta? Kanske han inte känner sig redo för att förlova sig och då är det fel av dig att pressa honom. Jag förstår att det är viktigt för dig, men jag tror du behöver lägga detta lite på paus och ge det tid eftersom du redan diskuterat saken med din kille och han har gett dig sitt svar. Att inte vara förlovade stoppar er inte från att älska varandra, spendera tid tillsammans, eller från att njuta av ett tryggt, intimt och stabilt förhållande.
Jag förstår att det kan vara svårt ibland, men försök att fokusera på ert förhållande istället för att fundera på vad andra gör.
Njut av din kille, ert gemensamma liv och det fina förhållandet ni har. Ni hinner nog med "allt det där andra".
Kram,
Viveca