Stressad kille
11.10.2016
Hej! Min pojkvän är stressad över skolan nu just, han har en full period. Det känns som han för det mesta beter sig frånvarande mot mig. Det är oftast jag som tar initiativ till konversationer via telefon och sen då vi ska umgås. Blir så ångestfylld av hans beteende så ja bryter ihop. Nyligen har han hellre valt att gå ut med kompisar istället för mig då båda alternativen har legat på bordet. Perioden håller på en månad till och jag vet inte vad jag ska ta mig åt! Är det bättre om jag håller mig på avstånd? Har försökt stötta honom så gott jag kan men vet inte om det räcker till? Om ni har några tips på hur får ni gärna säga. Vet inte ens om texten har något sammanhang men jag är så otroligt ångestfylld och upprörd RäddFlicka1

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2016
Hej.
Det är inte alltid lätt att veta hur man bäst skall kunna fungera som stöd åt sin partner då denna är stressad, speciellt inte om partnern är typen som vänder sig inåt vid stress och inte "släpper in" en. Det skulle ju vara lätt om man bara kunde konstatera att "jag finns här för dig" och sedan skulle man ta ett steg tillbaka och vänta på att stressen tar slut, men problemet är ju att man även själv har känslor, och har rätt till dessa känslor, och att det inte är roligt att bli utestängd.
Eftersom jag inte känner din pojkvän så är det ju svårt att ge något svar på varför han beter sig som han gör. Men stress påverkar alla människor olika och det kan vara så enkelt att han helt enkelt går in i en bubbla då han är stressad och inte klarar av att ta in så mycket annat just då. Jag förstår att det kan kännas otroligt orättvist att han då "hellre" umgås med sina kompisar än med dig, men det kan också bero på att du helt enkelt är så nära att det blir ännu tyngre för honom om han ser på dig, och hur dåligt du mår över hans stress. Då kanske det är lättare att umgås med vänner som inte har så mycket förväntningar och inte ställer några krav på honom?
Jag tror att det kunde vara en idé att försöka berätta för honom hur du känner. Att du förstår att han är stressad just nu, och att du gärna vill finnas där för honom, men att det är svårt för dig att veta hur du skall göra det på bästa sätt. Förhoppningsvis kommer han då att berätta för dig hur han tänker och vad han önskar av dig i denna situation.
Sen är det en annan sida av saken att fundera på i hur stor grad du skall sätta ditt liv på "paus" medan han mår dåligt, eftersom det i sin tur får dig att må dåligt? Om han behandlar dig illa och inte ger dig/ert förhållande den uppmärksamhet som skulle behövas, hur länge skall man vänta? Ja, relationer är inte alltid roliga eller lätta hela tiden, det är ett moget beslut att vara villig att ge det tid och finnas där för den andra även om hen inte alltid behandlar en som man skulle förtjäna, men hur länge du klarar av att leva så kan bara du själv svara på.
Så tyvärr kan jag inte ge dig något exakt svar på hur du skall tänka eller göra. Kanske bara det, att du skall komma ihåg att även DU är viktig i er relation, och att du får ställa krav på hur du blir behandlad. Eftersom du älskar honom förstår jag att du vill vara en god flickvän och ge honom det han behöver även om du inte får så mycket tillbaka just nu, men det får ändå bara handla om en begränsad tid - för du är precis lika värdefull som han.
Sköt om dig (och honom).
Kram
Tessi