Superytlig pojkvän
17.07.2018
Hej! har lite problem med min pojkvän, det är så att han är lite för dömande och som dömer en person på basis av personens utseende, han har kommenterat mina kläder, när jag inte har smink på mig flertal gånger. Han dömer även mina vänner och kommenterar hur de ser ut och ärligt talat har jag blivit jävligt störd på det.. Vill ju bara han ska acceptera mig som jag ser ut utan att jag ska behöva känna press över hur jag ser ut då jag är med honom även att han ska sluta kalla mina vänner fula. Vad skall jag göra? om jag försöker tala med honom om problemet så säger han att jag är känslig och blir sur.. STÖRD

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.07.2018
Hej!
Nemen nej, de är inte okej. Han ska absolut inte kommentera ditt utseende på ett negativt sätt. Han borde säga fina saker och ge dig komplimanger. Jag blir så ledsen när jag läser de du skriver. Jag hoppas verkligen du inte tar åt dig de han säger.
Helt klart ska du prata med honom om detta och stå på dig. Han borde ta i beaktande dina känslor, om du säger att du blir ledsen av de han säger så borde han försöka förstå dig och be om förlåt. Han borde försöka få dig på bättre humör och inte andra vägen. För det finns gränser vad man kan och inte ska säga. Negativa kommentarer om utseende är en av de som man inte ska säga. Jag vet inte, men kan hans beteende bero på att han på nått sätt är osäker på sig själv och därmed försöker hitta fel i andra.
Varje gång han säger något opassande om utseende till dig eller om någon annan, säg åt honom direkt att det är absolut inte okej att säga så OCH att det är elakt.
Återigen, jag hoppas verkligen att du inte tar åt dig hans negativa kommentarer!
Kram, Ida