Svara snabbt!
31.12.2013
Hej Decibel!
Jag undrar några saker..
1. Hur gammal ska man vara för att ha ett "seriöst" förhållande? Många av mina kompisar är tillsammans med någon, och så kysser/hånglar de med varandra i skolan..Och jag går på sjuan..
2. Jag vet en kille som gillar mig..Men jag är inte säker på om jag gillar honom på det sättet. Jag har många gånger varit till honom och när vi brukade "leka" med hans lillebror så kommer han och sitta jätte nära mig i soffan..Hur ska jag veta om jag är kär i honom?
Svara snbbt snälla!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.01.2014
Hej, det finns ingen exakt ålder när man ska eller inte ska ha ett föhållande. Men enligt Finlänsk lag får man inte ha sex före man fyllt 16 år. Det är nog helt omöjligt för någon annan än du att veta om du är kär i killen eller inte. Det är något du måste fundera på inom dig. Men eftersom du känner det lite som att du inte vet så kan det nog hända att du inte egentligen är kär i honom, utan kanske mera så gärna skulle vilja vara kär i någon och så råkar han finnas lättillgänglig. Men det är inte rätt sätt att bli kär. Såklart kan man i början vara vänner och så växer det fram något mera efter hand. I högstadiet är det många som vill visa upp i korridoren att jag är minsann mogen jag och vågar hångla i skolan och inför alla. Jag vet inte om det egentligen är så speciellt moget. När man träffar den som man verkligen gillar och som det känns bra och rätt att kyssa, hångla mm med DÅ är det rätt. För vissa kanske det händer då de är 12 år och för andra kanske först då de är 27. Inget är mera rätt eller fel. Men det ska ju kännas rätt och bra för båda, annars är det fel! Kom ihåg att ingen har rätt att tvinga dig till något som du inte vill. Om någon börjar gnälla över nåt sånt är den inte värd dig!!! Stressa inte fram kärleken och känslor. Man kan tro att man inte ska hinna ha några killar/tjejer i sitt liv men man hinner nog. Låt det ta den tid det tar.
Lycka till, jag håller tummarna att drömprinsen dyker upp snart :)
Kram från ungdomsinformatören Sanna