Svårt att få pojkvän
27.01.2015
Hej!
Jag är en tjej som har svårt att få pojkvän. För det mesta när jag har blivit bra bekant med en kille och när jag har börjat få känslor för honom och säger jag gillar dej åt honom så för det mesta så känner dom inte samma för mej utan dom vill bara vara kompis med mig. Jag har lätt att tala med killar och lätt för att bli kompis med killar. Så nu till min fråga: har ni några tips på hur jag kan göra så att killarna blir intresserade av mig och vill ha något annat än vänskap med mig? :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.01.2015
Hej :)!
Jadu, var gömmer sig Drömprinsen nu då riktigt? Ne, dåligt skämt... men ändå. Man kan ju börja undra när ingen verkar vilja nappa. Och det kan börja värka i bröstet när man ser allt fler vänner allt fler gånger hitta Kärlek. Och typ alla sånger handlar om kärlek - till och med tvättmedelsreklamerna innehåller lyckliga par... Klart jag förstår att du kan känna dig lite otålig, ensam, bristfällig...
Men vad jag än skulle säga, så skulle det troligen kännas otillräckligt, ytligt, inte det minsta hjälpande. Klart att jag inte kan fixa kärlek åt dig, vännen. Önskar att jag kunde komma med något magiskt knep, så att Han skulle dyka upp imorgon dag. Och falla pladask för dig. Men jag kan bara önska dig tålamod och att du lever ett rikt och lyckobringande liv under tiden. Att vänta är svårt, men man lever ju varje dag, och borde ta vara på varje dag, oavsett. Äh, igen, "lätt för dig att säga"... Som sagt, det kanske inte finns så många tröstande ord...
Förutom att jag faktiskt ALDRIG hört om en endaste människa som inte skulle ha upplevt kärlek - besvarad kärlek. Har du? Hört om någon som verkligen varit ensam i hela sitt liv? Utan att ha älskats och ha älskat åtminstone någon gång? Jag hade en bekant som jag var tveksam för i många år, men vet du, i julas fick ajg höra att han har flickvän och har flyttat ihop med honom. Och han är äldre än mig (kan inte avslöja åldern ifall han skulle bli igenkänd, men vi talar ordentligt "gambälpojk" här).
Du har säkert läst alla våra sidor om hur man får kontakt med den man gillar, hur man flirtar, hur man försöker väcka intresse osv? Läs dem en gång till, repetera. Och sedan lite extra råd: okej, man ska inte försöka låtsas vara något man inte är och man ska inte förändra sig för mycket för andras skull. Men kanske finns det något väldigt "kompis-aktigt" i sättet du umgås med killar på? Jag känner ju inte dig, så jag kan inte veta. Men det kanske inte skadar att plocka fram Kvinnan i dig. Alltså du behöver inte bli väldigt flickig och rosa och plutteuttig och så. Men försök att få dem att tänka kvinna istället för kompis, om du kan. Det kan vara små gester i kroppspråket, som att luta huvudet kockett åt sidan eller fluffa håret eller leka med halsbandet när du pratar med dem. Lätt antydande skämt, som antyder att du också minsann kan vara romantisk eller sexig. Hänvisa till kvinnliga saker i vanligt samtal, som bubbelbad. Få också dem att känna sig manliga: beskyddande, starka, kunniga, modiga osv. Frys, så att de kanske lägger sin jacka över dina axlar - mera sådant? Pröva i alla fall.
Ibland känner vi oss rätt otillräckliga på Decibel. Vi skulle vilja ha magiska trollspön. Men hoppas att det här var till lite hjälp ändå. <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott