svårt att hålla ståndet
31.08.2015
Hej!
jag och min flickvän har varit ilag 11 måndader och har varit sexuellt aktiva under hela förhållandet
ibland har jag svårt att hålla upp ståndet
brukar heller inte ha morgonstånd
har funderat på penisring
var finns det att köpa/beställa penisringar som underårig
eller finns det andra lösningar?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2015
Hej,
Du skriver att du ibland har svårt att behålla ståndet. Har du själv någon uppfattning om vad det kan bero på? Oftast är det ju så att det blir en sorts ond cirkel. Killen är rädd att han skall slakna och börjar då tänka så mycket på det att han därför slaknar. Ibland kanske han inte heller är medveten om vad han stressar över, eller ens att han gör det. Om man i allmänhet är deprimerad så brukar det även kunna påverka erektionen. Men det låter ju bra om ni har varit sexuellt aktiva under så lång tid, det tyder ju ändå på att det funkar, och bara man vågar tala om saker och inte blir så generad så brukar de vara lättare att hantera. Men om du upplever att du är orolig över saken eller att du börjar stressa mer och mer över det så kan du boka en tid till läkare och diskutera saken. Läkare är vana att svara på frågor som rör erektion så de tycker inte alls att det är pinsamt.
Om det är så att erektionen "svajar till" emellanåt så är penisringen säkert ett alldeles bra alternativ. Du kan beställa en via nätet och de finns i nästan alla tänkbara utformningar och prisklasser. På t.ex. www.pasante.fi kan du beställa en ganska basic men trevlig ring till ett förmånligt pris, och de skickar hem varorna i ett diskret paket så ingen annan behöver veta vad som finns i det.
Var inte rädd för att fråga eller be om hjälp om det är någonting du funderar på :)
Kram
Tessi