svartsjuka
23.06.2014
hej decibel. Jag vet inte hur jag ska hantera min svartsjuka. Jag blev dumppad av min pojkvän och det var slut i kanske 6mån. Under den tiden gillade han allas bilder, skickade åt mina vänner på facebook, var med en annan flicka osv... Nu när vi är ihop igen är det jätte svårt att acceptera vad han gjorde då under den tiden, vi hade också kontakt under den tiden för jag ville ha tilbaka honom. Nu tänker man på det förflutna hela tiden och låter det förstöra. Snälla ge mej några tips eller nånting?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
23.06.2014
Hej!
Vi ska snart komma till din fråga i listan på inkomna frågor - men ett tips före det: gå gärna och läs våra infosidor om Parförhållandet. Där finns sidor om svartsjuka, men det kan vara bra att surfa runt på hela paketet, eftersom svartsjuka ofta bottnar i andra saker, som bristande tillit eller svag självkänsla. Så läs där först, så svarar vi mera snart :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica
Hej igen!
Jadu, det är tyvärr en rätt vanlig konsekvens av att bli ihop på nytt - man hade ett liv där emellan och det kan lägga krokben för förhållandet 2.0. Det känns ofta lättare - eller helt oproblematiskt - att bli ihop med någon första gången som har ett förflutet, det accepterar man ofta. Men att den man "hade"-"förlorade"-"hade" igen hann leva lite liv och kärleksliv däremellan kan vara svårare att acceptera. Många kan tycka att det känns lite som otrohet, fastän det inte var det. Hjärtat säger en sak och förnuftet en annan.
Man kan nog inte heller säga vad som är rätt och fel här. Eller vi kan (eller får) det i alla fall inte. En del skulle säkert säga att det han gjorde medan ni inte var ihop är hans ensak och inget du har rätt att vara svartsjuk på. Andra kanske skulle säga att de förstår dig och skulle reagera på samma sätt, eftersom det ändå blev så att ni blev ihop igen och förhållandet därför kanske aldrig riktigt tog slut där emellan. Igen förnuft vs. känslor. Det enda riktigt olycksaliga som kunde ha undvikits här är väl ändå kanske att du höll dig uppdaterad med vad han gjorde medan ni inte var ihop. Du vet om en del av vad han gjorde som singel och den kunskapen gnager och gör dig svartsjuk. Men gjort är gjort. Försök åtminstone att inte luska reda på mer han gjorde under den tiden - eller misstänka honom alltför mycket nu med att fortsätta med liknande saker. Du mår inte bra av misstankarna, så mycket är klart.
Svartsjuka handlar oftast ändå mest om att inte våga lita på den andra. Inte alls alltid för att han skulle ha gett en orsak att vara misstänksam och osäker, utan för att man själv har svårt med tilliten och förtroendet. Vilket ofta bottnar i att man själv har lite darrig och svag självkänsla. Tror man innerst inne att man inte är värd honom, att han inte egentligen kan älska en för att man är så dålig och det finns så många bättre tjejer eller att man nog kommer att sumpa det den här gången också för att man är så otillräcklig - ja då är det klart att det är svårt att lita på att han kommer att finnas kvar och att han älskar en. Så ofta är rådet åt svartsjuka att faktiskt jobba mest med sig själva och den egna självkänslan, känslan av att vara värdefull no matter what. Det brukar dessutom göra gott åt hela förhållandet.
Du läste förhoppningsvis redan det vi skrev på sidorna om Parförhållandet - och kanske skulle du kunna läsa alla sidorna om Göra slut också. Inte för att förbereda dig för den dag det tar slut mellan er igen, utan bara för att kunna få exempel på orsaker till varför det kan ta slut och sedan kanske hinna förhindra det/eliminera det problemet i ert förhållande? Att förhållandet mår bra är minst lika viktigt som att man själv mår bra för att man ska kunna lita på någon.
Och så vännen, det här VET du nog: Det hjälper aldrig någonsin att leva i det förflutna. Att slarva med sig alla minnen, känslor och erfarenheter som stenar i en ryggsäck som man konkar på gör allt bara svårare och värre. Stenarna är de där ofärrätterna och osäkerheterna man drar upp tex under ett gräl i fyllan, gång på gång, och som inte kan lösas eller förlåtas. Så försök att släppa den där ryggsäcken med alla tunga stenar från förr och försök att tänka om från noll. Som om ni skulle ha blivit ihop för första gången nu. Om du inte ger honom en andra chans, och faktiskt är ärlig med den chansen, så kommer det inte att hålla. Du kan inte hålla på att straffa honom för saker som han kanske gjorde eller inte, för saker som finns i hans förflutna oh som du inte har något med att göra. Han kan ha utvecklats och mognat, lärt sig saker och har nya mål och ambitioner - så försök att tillåta honom att vara den där nya mannen och börja faktiskt på ny kula med honom. Så enkelt är det, vännen. Tänk på framtiden istället, visst!?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren-storasystern Angelica