svartsjuka o långdistans
01.09.2015
min p-vän har alltid lidit av svartsjuka, ända sedan han fick veta han skulle flytta och studera längre bort. Till sverige. Alltså över ett och ett halvt år har han studerat i sverige nu. Men före det så var jag aldrig med mina vänner då han bodde hemma och jag misste alla de vänner jag hade före jag träffade honom. Så jag hade i princip ingen. Han o jag träffas högst en helg i månaden om ens det. Så jag kanske inte hade chansen att märka hans svartsjuka före den dag jag insåg vad jag gjort fel mot mina föredetta vänner, att jag alltid tagit honom före alla andra. Så mittiallt kände jag att nu vill jag också börja kunna fara ut med mina vänner. Så engång passade jag på att fara utan honom även om han var hemma, men han ville inte med. Han blev arg, gjorde slut och till sist kom han dit jag for och då var allt bra igen, enligt honom. jag började försöka få nya vänner. Nu har nästan alla mina nuvarande vänner fått åldern för att festa och de frågar ut mig hur ofta som helst. men jag vet redan hur det är att fara på en fest utan honom. Allt annat än himmel, man mår dåligt antingen före man far eller i slutet av kvällen även fast man haft kul med sina vänner (före han kom med sina elaka ord, att vi kanske inte borda vara ihop mera osv). Jag vet liksom före jag farit på fest hur kvällen kommer sluta, varenda gång. Därför far jag inte, hur mycket jag än skulle vilja ha kul med mina flick kompisar och hur mycket jag än vet att jag aldrig kommer vara otrogen. Har aldrig varit otrogen, dock var det slut mellan oss en gång o då gjorde jag ett misstag (som han kallar att vara otrogen även fast vi inte var tillsammans när det hände). Han skyller sin svartsjuka på det misstag jag gjort men jag vet att han ändå alltid varit det, o att de bara blivit liiite värre än de redan varit. Vad ska jag göra så att jag kan börja fara ut o festa med mina vänner nångång då jag känner för det utan att han säger att jag inte ska fara eller blir helt förbannad och utan att de ska ta slut mellan oss. Känns som om han försöker "äga" mig, o när någon sade till mig att "du bestämmer helt över dig själv, glöm inte det" kändes det som om jag hade glömt det själv. har sagt till han att det man inte får så är att vara otrogen resten är laglit inom ett förhållande. han blev arg. Jag älskar att dansa vals, men inte han. Så har nångång dansat med någon annan och det har han nu förbjudit. även om det är en vän till vår familj som alla kan lita på för han vet att jag är upptagen. För någon tid sen började han tala om att vi skulle kunna förlova oss, mådde så illa i en vecka efter det o mår nog lite illa ännu. för han sa att " då borde du ju få vara ifred för andra karar om de syns att du är förlovad.." o sen tillägde han "för att han älskar mig". MEN känner att jag kan vara ifred för andra karar hursomhelst, jag kan säga till om de behövs. Jag har alltid velat förlova mig, men först den dagen han flyttar hem så att han o jag kan flytta tillsammans i en lägenhet nånstans. Men han har alltid sagt hur onödigt det är med förlovning och bröllop o sånt så vet inte vad som fick honom att ändra sig. såläng han är svartsjuk och vi har långdistansförhållande så känner jag inte för att förlova mig, men vet inte vad jag ska säga. Om jag ska vara glad eller ledsen, Säga ja eller säga nej. det jag vill är att kunna ha ett förhållande samtidigt som jag ska kunna ha kul med vänner, varesig det handlar om långdistansförhållande eller inte. Älskar honom och vill inte missta honom, men vad skulle man kunna säga så att han verkligen skärper sig och så man inte behöver må illa då man vill vara med ens vänner när han inte ens e hemma. E så rädd att igen bli ensam, att tappa alla mina vänner o att kanske tappa han. Han kommer va i sverige i nått år till o vill verkligen de ska ordna upp sig med allt före man flyttar ihop o sånt. hur ska jag gå tillväga?
Ordnar de aldrig upp sig så vet jag att jag inte orkar vara "instängd" i all evighet o då blir väl sista utvägen att göra slut men vill helst ha tips o sånt och se hur de går före något sånt händer o helst före man e utan vänner.
tips o hjälp tack!
flickan

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.09.2015
Hejsan flickan
Alla våra varningsklockor ringer här på kontoret!!!!!!
Hur illa du säkert kommer att tycka över detta nu så är vi alla överens om att den här killen inte är bra för dig. På riktigt alltså, det kommer bara att bli värre. Du funderar redan om du kommer att stå ut med att vara instängd i all evighet. Tänk om du skulle märka detta först om typ 8 år och ni skulle ha 1-2 barn tillsammans och kanske en massa lån osv. Det är nog trots allt mycket mycket lättare att avsluta det här förhållandet i det här skedet, innan ni har mera gemensamt. Jag tycker att han låter som en stor egofixerad skitstövel (ursäkta uttrycket). Om man verkligen älskar varandra så vill man varandras bästa, man vill att den andra ska ha det bra och framförallt må bra. Hur skulle du kunna må bra om han håller på sådär????? Han är ju värre än en bortskämd fem åring. Om ni ska ha nån framtid tillsammans så måste han lära sig att lita på dig så mycket att du ska kunna umgås med dina vänner och fara ut med dem ibland. Detta utan att han ska riva upp himmel och jord för det. Du ska få dansa med vem du vill, skoja, skratta och ha kul. Om du är kär i honom så börjar du inte hångla med andra, så är det ju bara. Han måste våga tro på det.
Hans förslag att ni ska förlova er är nog bara ännu ett försök att kontrollera dig och stänga in dig. Kanske den sämsta tänkbara orsaken att förlova sig. Det är inte av kärlek utan mera av kontrollbehov. Gör det inte!
Du är värd så mycket bättre än att vara instängd av den här killen. Du har lika stor rätt som alla andra att få ha kul med dina vänner. Om du tänker att du kan leva utan det och att det inte är så viktigt eller att det ju är viktigast att han är nöjd....Då vet jag att du kommer att gräma dig och ångra dig någongång i livet, jag kan sätta huvudet i pant på det.
Men som vi alltid skriver, vi kan inte säga hur ni ska leva era liv. Vi kan enbart ge våra föslag och åsikter, det är inte sagt att vi vet bäst. Du bestämmer hur du ska göra, kom ihåg det <3
Mitt förslag är att du säger till din kille att han måste ändra stil, annars är det lika bra att ni avslutar er relation här och nu. Jag tror att eftersom han tror att du viker dig för hans åsikt och gör som han vill i alla lägen, så tror han att det är tryggt att han hotar med att ni kanske borde göra slut. För han tror att du alltid ska står där och gråta och bedyra honom din kärlek och säga att nej, nej nej ni ska inte göra slut, ni älskar ju varandra, ni gör som han vill bara allt blir bra och som vanligt. Visa honom att du inte är en som ger upp allt eget bara för en kille, visa att du har egna åsikter som är värda att tas på allvar. Säg till honom att om han vill att ni ska ha en framtid tillsammans så måste han söka hjälp för sin svartsjuka, det finns hjälp att få, bara man vill ta emot den. Om han inte går med på det så skulle ialla fall jag göra slut på direkten. Han kommer definitivt att bli överaskad över att det plötsligt är du som börjar ställa krav, men det skulle vara mycket nyttigt för honom. Om han sen inte vill utan säger att ok, då är det bäst att ni gör slut då, så vik dig inte det är ännu ett försök att trycka ner dig får sin vilja genom. Du misster inget av värde fast du skulle mista honom enligt mig. Jag skulle vara mera rädd om mig själv och mitt liv än att tänka mig en framtid med en sån kille.
Jag skriver detta för att jag bryr mig om dig och vill ditt allra bästa, jag vill inte att du ska behöva lida i livet.
Många varma kramar till dig <3 <3 <3
Ungdomsinformatören Sanna