svartsjuka och sånt
06.01.2015
Hej. Jag har varit tillsammans med min kille i 9 månader men vi har två problem som verkligen inte går ihop. Det är nämligen så att han är otroligt svartsjuk, medan jag i min tur smickras så himla lätt av komplimanger och därför luras in på fel spår av killar ibland. Jag älskar min kille jorden runt tusen gånger om!!! Och jag vet inte varför jag gör så ibland. Jag har aldrig legat med någon, men det har hänt att jag pussat två till och med men ändå nog förstått ganska snabbt att jag nu gör fel men too little too late liksom. Och han som är så svartsjuk blir ju sårad typ för att jag skrattar när en annan kille säger något.
Det är bara i fyllan jag fuckar up så, och därför har jag nästan helt slutat dricka just för att inte fucka upp mellan någon jag älskar sådär jävligt mycket. Men jag tycker om fester, bli lite småfull med kompisarna och sådär och nu måste jag tacka nej till det då de frågar om jag ska med för att jag inte litar på mig själv. Gör jag rätt?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
12.01.2015
Hej!
Jag förstår dig, komplimanger är trevliga, men eftersom du sällskapar måste ni tillsammans med din pojkvän bestämma var gränsen går. Att man får komplimanger, kan man ju inget åt, men kan ju hända att pussas med en annan redan är för mycket? Du säger att din pojkvän är otroligt svartsjuk...jag är inte riktigt säker vad du menar med det, han blir kanske ledsen och arg då han får höra vad du har gjort. Är han t.o.m. elak/våldsam mot dig? Det ska man inte acceptera.
Om någon ger komplimanger till dig, behöver du kanske inte berätta om dem till din pojkvän -det är ju liksom att man inte vill såra i onödan, då har ju inget hänt, men det där med att du kan hamna lite i fel spår då du dricker alkohol, måste du själv ta tag i -så som du nu också har gjort. Du verkar veta var din gräns går när du är berusad, kanske du kan dricka lite mindre eller vara helt utan alkohol då du följer med på fester med dina kompisar?! Du ska ju egentligen inte behöva överge kompisar och annat i livet för att du har en pojkvän. Alla livsområden borde på något vis passa ihop, annars kan du bli bitter senare.
Fundera nu lite på hur det skulle kännas om han skulle göra likadant som du gör. Tycker du att det skulle vara helt okej? Hurdana känslor skulle väckas i dig? Du säger att du älskar din pojkvän, så jag tror nog att du skulle bli lite sårad. Du verkar vilja vara med honom, så varför inte göra det 100 %. Varför skulle du vilja såra honom? Hoppas att detta svar får dig att fundera lite över hela situationen och få dig att förstå hans synvinkel också.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny