Svider
16.06.2014
Hejsan! det sved när jag hade sex med en kille i helg, vet ni vad det kan vara för något? varför det sved när jag hade sex? :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
19.06.2014
Hej :)
Oj vad synd, sex ska inte göra ont. Trots det är det nog vanligt att det ändå känns lite så, speciellt i början på sexlivet - ofta helt enkelt för att det är obekant och man är kanske lite spänd och nervös över det som komma skall. Har det här hänt tidigare då du haft sex eller är det första gången?
Nå, allra högst troligt är att du helt enkelt inte var tillräckligt våt. Om du inte är tillräckligt sexuellt upphetsad vid sex så gör det ont, känns obehagligt eller svider när du försöker ha sex (eller om hen/du bara för in ett finger). Det är inget onormalt. Speciellt för tjejer är det jätteviktigt med ett långt förspel, så att du hinner bli riktigt kåt och kan njuta av sexet.
Viktigt är också att du inte spänner dig, att du hänger dig åt känslorna och stämningen. Om det är något alls som känns fel under sexet så är det lätt hänt att man spänner sig, inte bara musklerna i underlivet utan också så att allt bara känns fel och nervöst. Det är sååå viktigt att man känner sig bekväm och trygg i situationen och verkligen finns där och då.
Nästa gång du har sex: börja lugnt. Kom ihåg att ha ett så långt förspel att du hinner bli tillräckligt våt. Prova andra sexställningar och om det alls gör ont, vänta lite. Det kan hända att du tänker tillbaka på den här händelsen, är rädd för att det ska göra ont och därför är spänd. Ta det därför luuugnt i början, låt killen utforska dig lite och ta det i etapper, långsamt och försiktigt. Det KAN HÄNDA att du har torra slemhinnor och isåfall kunde kanske glidmedel hjälpa dig? Det finns också speciella hudoljor som kan användas för att göra slidan mer motståndskraftig om slemhinnorna är torra. Tvätta dig heller inte för mycket där nere, det kan leda till att slemhinnorna blir uttorkade. Torra blir slemhinnorna också om du nyligen haft en svampinfektion. Hör dig för efter salvor på ett apotek eller stick iväg och köp glidmedel om du tycker att du vill testa!
Och njut av ditt sexliv! Ta hand om dig!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica