ta steget?
26.12.2023
Det finns en person som ja tycker om, alltså ja tycker jättemycket om personen jag och har haft en stor crush på personen i flera månader. Det går sällan många minuter utan att jag tänker på personen. Men jag vet inte vad jag ska göra nu, för jag har aldrig talat med personen, vi har snappat med varandra ganska regelbundet ändå sedan i slutet av sommaren, men vi har aldrig skrivit och så, men vi skickar ansiktsbilder till varandra då vi snappar. Vi går i samma skola men har aldrig talat med varandra irl heller, så vad kan jag göra? Jag är jätterädd att om jag skriver eller säger något så ska personen ogilla mig och sluta snappa, jag vet ju inte om personen ens lägger märke till mig och det är jätteliten chans att personen tycker om mig tillbakas… Jag vet att ända sättet är att fråga men det är också ganska bra som det är nu, att vi ändå snappar med varandra och det inte verkar ”stelt” på det sättet, finns det någit sätt jag kan tyda detta på? . Skriver i hemliga rutan resten svara snälla stress
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.12.2023
Hej!
Vad roligt och spännande att du har en crush på någon. Det är ju bra att ni redan har kontakt via snapchat även om ni mest skickar ansiktsbilder och inte talar så mycket. Personen vet i alla fall att du existerar och är villig att sätta tid på att skicka till dig. Det är en bra början.
Jag förstår verkligen hur plågsamt det kan kännas när man gillar någon så mycket men inte kan tyda ifall personen gillar en tillbaka. När man tycker om någon väldigt mycket händer det ofta att man inte heller vågar ta nästa steg eftersom man är så rädd för att helt förlora det lilla man redan har. Ibland kan det kännas som att man hellre tar en liten del av personen än ingenting alls. Tyvärr är verkligheten den att om man vill ha hela personen måste man våga chansa. Men det är upp till dig att bestämma om du nöjer dig med lite eller om du vill kämpa för att få allt.
Kan du försöka "fiska" lite genom att skriva eller fråga något mer personligt nästa gång du skickar en snap till personen? Om personen svarar väldigt kortfattat eller om hen inte svarar alls kan det vara ett tecken på att personen inte vill ta ert förhållande längre än så här. Men om du får ett svar som du själv tycker att verkar bra så är ju det ett gott tecken. Då kan du fortsätta med att vart efter skicka snappar med mer text (frågor osv).
I skolan kan du också visa personen att du är intresserad genom att t.ex. försöka få ögonkontakt med personen och le mot hen eller kanske närma dig hen under rasterna. Du kan ta en vän eller några vänner till hjälp ifall det känns för skrämmande att göra det själv. Allt är mindre läskigt när man är många. Kanske kan du och dina vänner försöka närma er personen och hens vänner så att det inte blir så tydligt att det är just du som vill vara nära personen. Det räcker med att du till en början bara hälsar på personen, du behöver inte gå fram och prata genast utan du kan lugnt och försiktigt testa dig fram med mer och mer kontakt vartefter du blir mer bekväm.
Angående det du skriver i hemliga rutan tycker jag personligen att det tyder på att personen du gillar nog absolut lagt märke till dig. Jag kan tyvärr inte veta hur hen känner men jag tycker att personens beteende visar på någon form av intresse för dig. Det är också med tanke på det som du skriver i hemliga rutan som jag vill uppmuntra dig att ta mod till dig och försöka närma dig personen medan ni fortfarande befinner er på samma ställe.
Man kan inte alltid veta hur en relation kommer gå. Man måste helt enkelt ta en chans. Ibland blir man sårad och besviken men då kan man i alla fall vara stolt över att man gjorde sitt bästa och vågade vara modig. Kom ihåg att varje erfarenhet, oavsett om den är bra eller dålig är något du kan lära dig av och växa ifrån. I bästa fall känner den här personen samma sak som du och om så är fallet kommer du säkert vara jätte tacksam över att du tog steget. Det finns ett gammalt uttryck som låter så här; "man ångrar bara de chanserna man INTE tar". Eftersom du så länge varit kär i den här personen tycker jag personligen att du förtjänar att få veta ifall det finns något mellan er. Det enda sättet att få reda på det är att prata med personen. I bästa fall kan det bli något mer mellan er och i värsta fall får du ett nej. Om det nu tyvärr skulle vara så att hen inte är intresserad kommer det säkerligen ta ont men du kommer att överleva och bli starkare.
Det är sist och slutligen upp till dig vad du väljer att göra men baserat på det du berättat om situationen ser jag nog goda tecken. Tillräckligt goda för att tycka att du har en ärlig chans. Om du är okej med att låta er relation förbli vad den är för tillfället, med ansiktsbilder på snapchat, är det såklart inget problem. Ibland kan det vara skönt att inte få veta vad någon annan känner eftersom man i såna fall får behålla sina egna känslor, drömmar/fantasier om personen. Man låser liksom in dom i en liten ask i sitt hjärta där dom får leva vidare, och det kan kännas bra och tryggt för en själv. Men om du vill utforska er relation vidare tycker jag att du kan börja ta små steg för att lära känna personen bättre och låta hen lära känna dig.
Kom ihåg att du är värdefull och bra precis som du är. Låt aldrig någon annan människas tankar om dig påverka hur du känner dig och ser på dig själv. Oavsett om någon gillar dig eller inte påverkar inte ditt värde. Du är fortfarande lika viktig och värdefull. Var alltid dig själv och lita på att den personen som är rätt för dig kommer gilla dig för precis den du är. Hen kommer vara snäll, hänsynsfull, omtänksam, respektfull och ärlig med dig om vad hen känner. En sådan person är värd att vänta på och du ska inte nöja dig med mindre än det.
Hoppas det här var till någon hjälp.
Kram,
Rosanna