Tandläkare
31.03.2015
Hej!
Hur lär man känna en tandläkare? ;D
Jag var till den tandläkaren relativt nyligen och han är nyutexaminerad och väldigt trevlig.
Tror att han är ny här och skulle vara kul att lära känna honom.
Hittade ingen passande kategori. fundersam

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.03.2015
Hej!
Månadens bästa fråga, helt klart! Vilken fråga - ja hur gör man?!? Nu ska vi gnugga geniknölarna våra här så det ryker...
Eftersom du ändå satt din fråga i kategorin Förälskad, så gissar vi att det gnistade till inom dig för honom, att det är lite mer än bara platonisk vänskap du skulle kunna tänka dig? Sådana känslor brukar ju komplicera det hela lite, eftersom de flesta av oss då har en tendens att bli betydligt blygare och mer osäkra än vad vi skulle ha blivit ifall vi bara var intresserade av ren och skär vänskap eller åtminstone bekantskap med människan ifråga. Men du kan ju försöka hålla fjärilarna i magen under kontroll och i alla fall bete dig mera som om han bara var en random potentiell vän.
Kommunens tandläkare kan vara svårt att få veta namnet på på ett sådant sätt som jag skulle kunna tipsa dig om här, utan att skriva ut det alltså. Tex på kommunens hemsidor så skriver de inte ut namnen, eftersom de inte vill att folk ska ringa direkt till tandläkarna utan gå via tidsbokningen. Så det är väl den ena vägen - den andra är att försöka få fram det via byaskvallret. Tex gå till apoteket, köpa munvatten och fråga på samma gång ifall de vet vad den nya tandläkaren heter och om någon gått till honom ;) Eller skolhälsovårdaren, hon måste ju veta!
Och en sådan kan man ju kanske kontakta när man har funderingar på något som han är kunnig inom :) Visst kan du hitta på någon fråga om tandhygien (behöver ju inte ens vara dina egna tänder du funderar över) och så hittar du honom på ett socialt media och skickar "hej, blabla (vem du är osv), hördu du som är tandläkare, kunde du förklara det här för mig...?" Eller så "springer du på honom" någonstans ute på byn, tex i butiken, på bibban, när han är ute och joggar... Om du addar honom på ett socialt media kanske du får nys om var han rörs och vad han brukar syssla med utanför tjänstetid. Killen bara måste ju ha facebook, så då kan du ju se ifall han verkar vara singel eller om han är upptagen också. Man kan också fråga sig fram lite försynt, byaskvallret har sina goda sidor, men folk är ju också snabba med att "tro det värsta" :P.
Oavsett, så bara du får honom framför dig, antingen f2f eller via some, så pladdra på! Fråga hur han trivs, varifrån han är, hur i all värld han kom på att börja gilla just tänder, skoja om "takatalvi" och ifall det är han som beställt det för att det vita matchar hans tandläkarrock... Speciellt nu ska du tänka på honom som en människa vilken som helst - som man kan flirta en liten smula med - och inte som drömmannen! Tankar på hans biceps eller ömt viskade kärleksförklaringar riskerar att ge en hjärnsläpp, kallsvett och tunghäfta, vilket ju kan förstöra lite. ;) Försök gärna hitta på något också som gör att ni måste ses igen, typ att han ska återkomma med svaret på din fråga om tandsten hos hundar eller att du kan visa honom till den belysta sågspånsbanan för hans joggingturer eller att han ska komma med och rekommendera eltandborste åt dig... Vadsomhelst för att ha ett svepskäl att tex texta eller chatta med honom igen.
Låter det här som en möjlig väg framåt? Skulle inte dagens tandläkare vara så uppbokade så många månader framöver skulle vi rekommendera att boka tid till honom för tandstensskrapning eller något (fast det kan hända att det är tandhygienister som gör sådant) - och så kanske det inte är världens sexigaste ställning heller att föra en intressant och småflirtig diskussion i heller, där i tandläkarstolen. "Öhh... n mmm.. ööögööh..."
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Jenny