Tänker för mycket
11.10.2023
Hej decibel! Jag har problem med att min hjärna skapar problem som inte finns och jag har börjat övertänka mycket mer under den senaste tiden.
Jag har en pojkvän som jag älskar mer än allt annat och jag tror att mitt övertänk handlar mycket om att jag är rädd att förlora honom och att jag är rädd att svika honom eller göra honom ledsen på nåt sätt. Jag har verkligen aldrig varit så kär förr som jag är i min pojkvän och han är helt perfekt för mig. Han passar så bra in i min familj och mitt liv och i min bild av hur framtiden ska se ut. Vår kommunikation fungerar jättebra och vi är väldigt bra på att lösa konflikter på ett bra sätt. Han förstår mej bättre än någon annan och jag har så lätt att älska honom. Om det finns soulmates så tror jag verkligen att han är min.
Jag börjar ibland övertänka riktiga, relevanta saker, som att jag oroar mig för att jag är gravid eller att jag stressar inför skolan eller en resa eller nån form av förändring. När jag sedan inser att jag inte alls är gravid eller slutar oroa mig för en sak så hittar min hjärna på nya problem som inte ens har en vettig grund. Jag börjar fundera på saker som ”tänk om jag egentligen är lesbisk för att jag blev kåt på en tjej en gång” eller ”tänk om jag inte ens är kär i min pojkvän” och jag börjar ibland tänka att ”är det här rätt för mej, tänk om det finns nån annan där ute som egentligen är min soulmate”
Jag tänker ibland då jag vaknar ”finns det nånting som jag har ångest över?” Och då hittar hjärnan på ett problem som att ”du blev ju kåt på en tjej igår, då är du säkert lesbisk och måste dumpa din pojkvän för det eftersom din riktiga soulmate är en tjej” och då får jag ju ångest över det, för jag vill ju inte att det ska vara så. Jag är också rädd att mitt övertänk ska bli till verklighet som att jag funderar på om nån är snygg ~> jag funderar på hur det skulle vara att va ilag med personen ~> jag börjar tänka på om jag skulle vara kär i personen ~> jag börjar tänka att jag ÄR kär i personen ~> jag blir kär i personen på riktigt. Och när jag funderar på hur det skulle vara att va tillsammans med den och den (fast de int ens e nånting jag skulle vilja eller fantiserar om, jag bara funderar) så får jag SÅ dåligt samvete för att jag vet att min pojkvän är så lojal och älskar mej så mycket. Och jag älskar ju honom också och jag känner att jag bedrar honom när jag tänker tankar om andra eller tvivlar eller undrar och funderar. Också det faktum att jag övertänker saker som att jag sku bli kär i en annan person/att jag egentligen är lesbisk gör ju att jag börjar tänka mer och mer på det och överanalysera varenda tanke/känsla som jag har om en annan person.
Jag är så rädd för att nånting ska skita sig mellan oss och jag är så rädd att jag ska inse att jag egentligen är lesbisk eller att jag ska tappa känslor eller att jag ska få känslor för nån annan. Jag får så dåligt samvete när jag tänker tankar om andra som ”tänk om jag sku få känslor för den där personen” vilket leder till tankar som ”jag känner ju en liten känsla när jag ser på den där personen, jag är säkert kär i hen” som leder till katastroftankar som att jag måste dumpa min pojkvän pga dehär och såna saker som jag ALDRIG skulle vilja göra. Mina tankar handlar egentligen om att jag är rädd att ”vara tvungen” att göra slut på nåt sätt och av nån orsak och att jag ska krossa honom och såra honom eller svika och bedra honom.
Jag älskar honom verkligen så mycket och den tiden vi har varit tillsammans har varit utan tvekan den bästa tiden i mitt liv. Han gör mej så lycklig och han lär mig saker och får mig att förstå mig på livet lite mer. Han är verkligen den jag är stoltast över och den jag är mest lycklig över att ha hittat. Jag vill att det här ska vara för evigt och jag vill sluta övertänka och tveka. Vad ska jag göra för att få slut på onödiga tankar som int leder till nånting annat än ångest? Hjälp mej att sluta övertänka plsss
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
24.10.2023
Hej,
Tack för din fråga. På basen av det du skriver tolkar jag det som att du är i ett hälsosamt förhållande där ni båda mår bra och trivs med varandra. Vad bra att ni har hittat varandra!
Nu vet jag inte hur ditt liv annars ser ut eller hur du mår, men det verkar nästan som att din hjärna lägger käppar i hjulet för dig och låter inte dig känna lycka. Vi kan ibland ha svårt att leva i stunden och njuta av att allting är bra, speciellt om man inte alltid har haft det så bra. Man kan börja känna en stark rädsla av att det goda ska ta slut eftersom man kanske inte innerst inne känner att man förtjänar att vara lycklig. Som sagt, jag vet inte om det är så i ditt fall, men ibland kan sådana omedvetna tankar bidra till att man övertänker olika scenarion.
Du ska inte behöva ha dåligt samvete för dina tankar eftersom dina tankar är bara dina egna. Det är ingen annan som kan ta del av dem förutom du. Vi är alla mänskliga och att tänka att någon annan en ens partner är attraktiv är något som händer oss alla. Det betyder inte att man älskar sin partner något mindre, det visar bara att man är mänsklig. Speciellt då man inte sett sin partner på en stund och saknar den andra massor kan man attraheras av andra helt enkelt för att man saknar sin partner och något hos den andra personen påminner en om ens egen partner. Att vara kär betyder inte att man inte får tycka att någon annan är attraktiv, sådana tankar kan man inte kontrollera själv och det är ingenting fel på dem. Jag vågar påstå att du nog skulle veta OM du skulle ha utvecklat känslor för en annan person, vilket jag inte tror att du har även om du är rädd för att det ska hända.
Det är naturligt att man är rädd att mista någon man har så starka känslor för, men det ska inte behöva ta över allting. Det verkar som att du blivit fast i en tankespiral som väcker många känslor i dig. Speciellt då man är ensam med sina tankar kan de ibland växa till stora monster, som man kan bli nästan besatt av. Det är svårt att släppa tankar som har vuxit till så stora på egen hand och jag hoppas att du kunde tala om det här med någon professionell. Den ångesten som väcks i dig går att lätta på, du behöver inte gå runt och bära på den ensam. Du kan vända dig till en skolkurator eller ta kontakt med Ungdomsstationen Fiilis (boka tid genom att ringa eller skicka sms till numret 040 805 1216). Du kan också chatta anonymt med en psykolog på Ärligt talat-chatten måndagar och torsdagar kl. 9-12 samt kl. 19-22.
Försök njuta av det ni har tillsammans just nu och ge mindre värde till dessa tankar som väcks i dig. Ifall du går runt och är rädd att ert förhållande ska ta slut hela tiden, tänker du ju på det konstant, vilket inte är hållbart. Fokusera på det att du älskar din pojkvän och att han älskar dig, ingen kan veta vad som händer i framtiden, men det som ni har med varandra finns här och nu. Det att du ser en framtid med din pojkvän är en jättepositiv sak och är ett tecken på att ni har det bra tillsammans. Framtiden skrämmer många eftersom det inte går att veta vad som händer, men i värsta fall glömmer du att njuta av den här stunden ifall du grubblar över vad som kanske kommer eller inte kommer att hända i framtiden.
Du skriver att du är rädd att svika eller göra din pojkvän ledsen och i grunden visar detta hur mycket du bryr dig om honom, men jag vill att du kommer ihåg att det kommer även stunder i parförhållanden som är lite svårare. Det hör till. Men eftersom du skriver att er kommunikation fungerar bra och att ni kan lösa konflikter på ett bra sätt, så har jag inga tvivel på att ni inte skulle kunna klara er genom det också. Våga lita på ert förhållande och det fina ni har tillsammans <3
Kram, Lila